Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

tisdag 26 juli 2016

Vi måste våga se fakta!

Mia Hanström kommer med några enkla och kanske felaktiga svar i sin replik angående våldtäkter, ofredanden och ”överrisker”, men medger att vi har olika åsikter. 
MH skriver att hon tror på människors lika värde oavsett kön, etnisk bakgrund, religiös tro etc. Underförstått då att jag inte gör det. Vi har det dock med i vårt korta partiprogram, som jag varit med om att skriva.
Men att anse att alla har samma värde, eller värdighet, innebär inte att man måste tro att alla är likadana. Om vi vill ta reda på om det finns grupper, som exempelvis oftare begår brott, så måste vi kunna undersöka det och läsa underökningar. Vi kan inte lägga ner den sociala forskningen och säga att alla beter sig lika.
I Finland, Norge och Danmark redovisar man gärningspersoner enligt nationalitet. Detta har man inte gjort i Sverige efter 2008.
I hela Norden är utlänningar som grupp ”överrepresenterade” när det gäller vissa brott; mord, misshandel och brott av sexuell natur, men vissa nationaliteter uppvisar även ”underrepresentation”.
Om man politiskt väljer att ta emot flyktingar, som en del i arbetet att hjälpa dem, så anser jag att man som ansvarstagande politiker måste bekanta sig med statistiken, och inte sticka huvudet sanden och bara mumla mantrat att ”alla människor har samma värde, alltså kan det inte finnas skillnader”. Vi inte vill att Ålands skall bli ett sociologiskt experiment.
Enligt Amnesty International tar varken Saudiarabien, Bahrain, Kuwait eller Japan emot flyktingar från Syrien. De hjälper med pengar istället. Så Mariehamn har tagit emot fler flyktingar är Japan med 127 miljoner innevånare. Och Kumlinge planerar det.
MH beskriver som ”fakta” att de flesta våldtäkter begås av män, men i följande mening som ”fakta” att ”Svenska polisen (BRÅ) har kartlagt anmälningar av sexuella ofredanden mot ungdomar under 18 år förra året. Totalt cirka 3300 anmälningar, där är inte ungdomar med utländsk bakgrund överrepresenterade, vilket är de som ST lyfter fram som det största problemet. ”
Trots att jag frågat efter källan tre gånger via MHs blogg, så har jag inte fått den. Mot bakgrund av att BRÅ mig veterligen, inte publicerat gärningsmän enligt nationalitet sedan 2008 vill jag hävda att MH ljuger.
MH skriver att hon lämnat in en anmälan angående ”hets mot folkgrupp” för ”utskicket” ifjol och att alla har rätt att göra det om de misstänker att något material kan uppfylla dessa krav.
Nyan gjorde dock ett bra journalistiskt arbete och kontaktade Finlands främsta expert på ”hets mot folkgrupp” och han sade entydigt att det inte var fråga om det.
Man får faktiskt inte göra falska polisanmälningar, dvs anmäla något som inte inträffat. Om det så är en cykelstöld som inte ägt rum, eller som nyligen skrivits om då en kvinna anmälde en man för en våldtäkt som inte ägt rum. Det är ett allvarligt brott och kvinnan fick villkorligt fängelse. Lagarna gäller alla, både mig och MH.
MH har rätt i att jag inte ansökte om medlemskap i Feministparaplyet. Det gällde att få kalla mig feministisk kandidat inför valet. Rätt skall vara rätt. Däremot var det Feministparaplyet, som avgjorde saken. Hur kan en fristående organisation kan ha en demokratisk rätt att bestämma vem som får kalla sig feminist? Jag skrev: Ni har inte monopol på ordet.
Men vi måste se allt detta i ett större perspektiv. Sen jag skrev den första repliken så har vi alla sett många rubriker om våldtäkter och festivaltafsande. Hur många nationaliteter? detta är utöver de trakasserier, som vi ”alltid haft”?
Läste förvånat att man skyllde på värmen...
Som politiker kan inte fatta våra beslut på basen av fagra festtal, eller ett ideologiskt önsketänkande.  Vi måste basera oss på fakta. Vi måste våga se fakta.
Vi politiker måste få överväga mellan att ”hjälpa i närområdet” eller ”ta flyktingar till Åland”.
Jag behöver inte längre skriva om fiktiva terrorister. Vi har väl alla läst nyheterna från Paris, Bryssel, Nice, Würzburg,  Anbach, München och Reutlingen. Vill ni ha Åland på listan? 
I Estoril, Portugals ”Riviera”, kan jag se tio poliser på mina joggingturer. IS har ju hotat med att det ska smälla på fler turistorter.
Vi politiker bör, som jag ser det, i främsta hand jobba för Åland o dess befolkning. Det borde vara perspektivet och jag vill att Åland skall vara säkert också i framtiden!


Stephan Toivonen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar