Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

lördag 18 april 2015

Pressrelease - Inför utskicket till Brändö, som inte blev av.


Folkomröstningar om flyktinginvandring till Åland.


Steg 1:
INVÅNARINITIATIV till folkomröstning ang. flyktinginvandring på Brändö



Vi är en växande grupp av fristående privatpersoner med ett stort samhällsengagemang, som vänder oss till ålänningarna för att de ska kunna få till stånd en folkomröstning i den viktiga flyktingfrågan.
Kommunallagens 35:e paragraf stadgar: ”Om minst fem procent av kommunens röstberättigade invånare har tagit initiativ till en folkomröstning skall fullmäktige utan dröjsmål avgöra om en folkomröstning enligt initiativet skall ordnas”.
Att ta in en ny folkgrupp om 350 personer till Åland påverkar för evigt, och utan återvändo. Ett litet samhälle som Åland kan förvandlas till något som det inte är tänkt att vara. Vi vill därför initiera kommunala folkomröstningar i denna mycket viktiga fråga.
    Vi kommer att möjliggöra detta genom ett utskick till alla hushåll på Åland. Den som då vill att kommunen ska anordna en folkomröstning kring flyktinginvandring kan returnera brevet till den adress, som nämns i utskicket. Utskicket inleds om några dagar.
    Åland har sexton kommuner. Vi inleder på Brändö och kommer sedan att låta kommun efter kommun få samma möjlighet i mån av intresse. Sponsorer får gärna höra av sig.
Brändö har som bekant långtgående planer på att ta emot tio flyktingar i år. Om de följer Mariehamns planer så innebär det sedan ytterligare tio till vart tredje år dvs 40 stycken under nio år. Åland får sammanlagt kanske uppemot 350 flyktingar.
    Det finns andra former av solidaritet – från oss och hos dem.
    Det finns 51.000.000 flyktingar i världen och vi är naturligtvis mycket bekymrade över situationen. Vi vi anser dock att våra medmänniskor kan och bör hjälpas närmare deras egna hem. Exempelvis via internationella organisationer som Emmaus, Röda korset, UNHCR, Läkare utan gränser. Då vet vi exakt vad vi betalar varje år.
En aktiv flyktinginvandring kan sägas strida mot andemeningen i självtyrelselagen

Ålands status, svenska språket och kulturen skyddas av internationella garantier. Därför är det fel att aktivt ta in personer med andra språk, annan kultur, andra sedvanor och helt annan religion.

Vi trivs på Åland. Vi förstår att internationaliseringen går framåt, men anser att inflyttning tack vare arbete och kärlek är naturlig och tillräcklig.
    Flyktinginvandring medför många och oklara långsiktiga kostnader
    Kommunerna på fastlandet är helt eniga om att ersättningarna från Staten för för små i jämförelse med kostnaderna.
    IS-Terroristerna för ett krig mot väst och det innebär ett helt nytt hotet.
    Åland har tidigare tagit emot flyktingar från flera oroshärdar. Men i det nya läget med IS-terrorismen har situationen ändrats radikalt. Vi ser nya skrämmande nyheter varje dag. IS har förklarat krig mot den västliga världen. Det innebär att nya flyktingar kan vara presumtiva terrorister och eller IS-sympatisörer. Sverige har flest IS-krigare i Europa.
    Danskarna vill stoppa flyktingmottagningen helt från Syrien och Irak. Ska vi då börja?

Vi anser att det är väldigt naivt att inte se den risk det innebär för det åländska samhället att ta emot flyktingar. Vi är kritiska till flyktinginvandring från högriskländerna En hjälp i närregionen medför inte dessa risker.

Kriminalitet och ”heders”våld bland utlänningar.

Flyktingarna i Norden har under senare år kommit från länder med en helt annan kvinnosyn. Det har visat sig vara väldigt svårt att ändra på denna kultur. ”Heders”relaterat våld har dykt upp och andelen våldtäktsmän från utlandet har ökat dramatiskt.

Sverige har flest våldtäkter/capita i Europa och ökningen är dramatisk.

I Finland Irakierna är är 0,1% av befolkningen men de står för hela 5% av våldtäkterna. Sannolikheten att en irakier skall begå en våldtäkt är 53ggr större än att en finländare skall göra det. (Hbl 26/4 2012)
Finland tar emot kvotflyktingar, precis som Åland planerar och har lokadan integrationsplan, som skall införas på Åland.

Vi vill skydda våra kvinnor och döttrar. Av denna orsak är vi restriktiva till flyktinginvandring från högriskländerna. En solidarisk hjälp i närregionerna medför inte dessa risker.

Tidningarna försöker strypa debatten och har valt en väldigt restriktiv hållning till nyhetsraportering och insändare i invandringsfrågor. Debatten tvingas till sociala medier, vilket är olyckligt för den öppna åländska demokratin. En folkomröstning ger uttryck för folkviljan och kan förhoppningsvis även tvinga även fram en mer öppen debatt.

Det finns även en Facebook-grupp : Nejtack till 350 syrier på Åland.

FÖR en FOLKOMRÖSTNING - DET FINNS BARA ETT ÅLAND


Stephan Toivonen, företrädare för detta fristående invånarinitiativ. 

onsdag 8 april 2015

Frågeställningar för riksdagskandidaterna

Inför riksdagsvalet försökte jag få in flyktingfrågan på den agendan. Den ena tidningen hade plats för insändaren. Den andra "hade inte plats". Så kan det gå.


Såg att finska MTV hade en lite annorlunda Val-tent inför riksdagsvalet. Kandidaterna var poliser från olika partier. Man diskuterade bland annat att utlänningar står för en stor del av våldtäkterna i Finland. 50% vissa år enligt Kari Tolvanen (Saml)

Skulle någon våga påstå detta på Åland så skulle man antagligen skriva att sättet att resonera ”närmar sig skolboksdefinitionen av rasism” eller kanske att hen vill skrämma inför tanken att Finland skulle ge en fristad till ett antal syriska flyktingar. Eller skulle man kanske skriva att ”siffror han hittat i någon hemsida om irakier i Finland. Sådana hemsidor drivs vanligtvis av folk som är lika sjuka som en IS-krigare eller Al-Quaida anhängare”.

I valprogrammet diskuterade man sedan orsakerna till detta och vad man kan göra åt saken.

Tänk om vi kunde komma så långt på Åland! Eller kanske vi kan? Det är ju faktiskt samma riksdagsval vi har på Åland!

Jag har sett att de flesta riksdagskandidaterna på Åland vill höja antalet flyktingar. Det betyder statistiskt att utlänningarna om fyra år då står för 55% av våldtäkterna. 5000 ”irakier i Finland” står ju som bekant för 5% av våldtäkterna.

Men det är absolut inget problem för mig. Män våldtas inte och jag har ingen dotter som jag behöver oroa mig för.

Men hur ser ni riksdagskandidater på detta med aktiv flyktinginvandring och möjliga våldtäkter? För er egen del, för er hustrus skull eller med tanke på era döttrar?
Kan ni tänka er att välja från vilka länder flyktingarna skall tas? Det finns nämligen också invandrare med betydligt lägre våldtäktsbenägenhet, t o m lägre än finländare.
Vill ni skriva om alla integrationsplaner innan fler flyktingar kan tas emot? Det är ju uppenbart att de nuvarande inte är tillräckliga.
Vill ni att man informerar kvinnor om riskerna, eller föredrar ni att tidningar bara skriver att det var fem "män" som våldtog en kvinna på Amorella eller i Måsabacka?
Har ni någon annan kreativ lösning?
Eller vill ni att allt fortsätter som förr? Att köra med rysk roulette och ser vad som händer.
Eller kanske ni förnekar statistiken, liksom pressen på Åland föredrar att göra?
Minns då i alla fall när Du som nyvald riksdagsledamot den första gången i vår passerar Mannerheims klassiska ståtliga staty att gå över hans väg och för att passera det mer oansenliga Paasikivi-monumentet för att läsa texten. Där står nämligen ”All vishets begynnelse är att erkänna fakta”.








Replik II till Bladh / Nyan

Ok, det blev mycket siffror, men det var siffrorna som kritiserades. Så då blir det som det blir.


REPLIK II

Eftersom jag försöker få fram sanningen, så blir det lätt att se ut som sifferexercis. Men alternativet är ju att komma med ogrundade påståenden, vilket jag vill undvika.

Bladh ser fortfarande brister i resonemanget. Han skriver att staden planerat att ta emot 80 personer, medan jag ”får detta till 300”.
I min replik skrev jag tydligt: ”Jag gissade att hela Åland kunde få en population om ca 300 syrier när programmet är klart.”
Lite sifferexercis. MH har 11.488 innevånare och Åland 28.007 (Wikipedia) Om stan tar emot 80, så kan det bli 195 på hela Åland. I Sverige är anhöriginvandringen ca 50%. I Finland är reglerna strängare, så låt säga 30%. Då får vi 253 individer. Det kommer en hel del i fertil ålder, så det är inte orimligt att populationen blir ca 300 eller ca 1%. Denna uträkning gjorde jag när en lagtingsman hävdade att det rörde sig om 1 promille.
Sedan undrar Bladh hur många personer det rör sig om i våldtäktsstatistiken. Jag skrev att irakierna är 0,1% av befolkningen. Detta innebär ju att de är ca 5.000.
Årligen sker ca 1.000 våldtäkter i Finland. Tyvärr är det bara ca 10%, som blir lagförda. De har dock begått fler än 10% av våldtäkterna.
Med en normal våldtäktsbenägenhet (16,8/100.000) borde alltså dessa (5.000) begå 0,84 våldtäkter och följaktligen borde ca 0,08 lagföras, dvs ingen. Emellertid är det ca 5 per år som lagförs, pga överrisken. Och följaktligen begår de rimligen drygt 50 av våldtäkterna per år.
Men om man dessutom beaktar att en våldtäktsman statistiskt är mellan 18-30 år så betyder det att gruppen om 5.000 individer alltså hinner ca 600 begå våldtäkter.
Med finsk befolkningspyramid ryms ca 15% inom detta åldersspann, men de har en annorlunda pyramid. Men överrepresentationen kan faktiskt leda till att majoriteten av gruppen ”irakier i Finland” faktiskt begår en våldtäkt.
Orimligt? Nej. Det finns länder med lägre våldtäktsbenägenhet än ”irakier i Finland” där hälften av männen begår våldtäkter och hälften av kvinnorna våldtas under sitt liv.
Bladh frågar var dessa våldtäkter utförts. Jag har siffror på detta, men vill först ha en förklaring vad detta skulle ha för betydelse innan jag lägger fram ännu mer siffror.
Bladh skriver att de flesta våldtäkter sker i hemmet? Och relevansen?
I den ”långa tråden” på Åland Ekonomi hävdade Mats Adamscac att de flesta nog våldtar i hemmet och att det sålunda mest dabbar irakier. Ur min synvinkel är ju detta ett helt befängt påstående. Alla människor har ju samma värde. Alla våldtäkter är lika illa, oberoende om de drabbar finländska eller irakiska kvinnor.
Då hade jag inte den statistik, som jag har nu. Det är nämligen så att när personer från Mellanöstern begår våldtäkter så är 88% av offren födda i Finland. (Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimuksia nr 265). Från rapporten kan man se att då en finländare våldtar så är offret till nästan uteslutande en kvinna född i Finland, men det gäller faktiskt samtliga utlandsfödda grupper.
Bladh skriver om ”Toivonens statistik”, vilket är helt fel. Det är Statitsikcentralen i Helsingfors, som tagit fram största delen av de siffror jag använder.
I ett mail från Nyan skrev man ”din agenda är att bevisa att att just män från vissa delar av världen är mer onda än andra”. Det är helt felaktigt. Mariehamn har bestämt sig för att ta emot kvotflyktingar Syrien, och jag försökte få reda på kostnader och risker med detta. Då råkade jag se att ”irakier i Finland” var väldigt överrepresenterade när det gällde våldtäkter. Om det hade visat sig att män från ex Peru eller Nya Zeeland hade haft en stor överrepresentation, medan irakier och somalier hade haft en mycket låg våldsbenägenhet, så hade det ju inte varit något problem. Eller hur?

Nu har jag beskrivit min sk modell både i denna tidning och tidigare i ÅT och ännu har ingen på matematiska grunder resultatet på att denna blivande population kan förorsaka 2,7 våldtäkter per år eller 27 per decennium. Kanske det stämmer? Och dessutom ett femtiotal våldtäktsförsök. Alla lika tragiska.

Detta betyder att de folkvalda nu känner till detta.
Därför anser jag att samtliga de politiker, som deltog vid konsensusbeslutet om att ta emot flyktingar till staden från Syrien är moraliskt ansvariga för samtliga de våldtäkter, som denna grupp kommer att begå på Åland, såvida beslutet verkställs.

Men precis som Bladh skriver är fler människor på flykt än någonsin. Men varför skall då Mariehamn / Åland aktivt ta emot en liten grupp personer med främmande språk, kultur, sedvanor och religion, när vi kunde hjälpa många fler om vi väljer att hjälpa närmare krishärdarna? Och detta utan de risker och okända kostnader, som en aktiv flyktingmottagning ger.


måndag 30 mars 2015

Ledare Nyan & Replik

Så var det den 22/3 dags för mer debatt i Nyan.

En förkortad version av Femtio nyanser av rasism kom äntligen in, och i samma tidning en ledare av ledarskribenten Jonas Bladh under rubriken Finns inte debatten - eller döljs den i osakligheter?

Saxat ut insändaren:

"Finns det verkligen ingen debatt om flyktingmottagande?
På insändarplats i dagens tidning skriver Stephan Toivonen om flyktingmottagande. Han menar att det finns många olika sorters kritiker, och att man inte kan kalla dem alla för rasister. Självklart har Toivonen rätt.

Han har också rätt i att debatten i frågan allt för ofta blir hätsk, spårar ur och innehåller mycket osakligheter.
Det är dessutom en debatt som är värd att föras på ett sansat, sakligt och initierat sätt. Det är bra att Mariehamns stadsfullmäktige enhälligt sade ja till att staden ska ta emot flyktingar de närmsta åren. Åland och Finland borde göra mer för alla de som drabbas av krig, svält och diktatur."
"Däremot tappar Toivonen bort sig på andra ställen i sin insändare. Dels presenterar han en sorts ”guilty by association”-pedagogik (skuld genom sammankoppling) när han vill skrämma inför tanken på att Åland skulle ge en fristad till ett antal syriska flyktingar. Genom att leverera statistik (utan vidare bakgrund) om våldtäkter utförda av irakier i Finland låter han läsaren förstå att det skulle bli en smärre våldtäktsepidemi på Åland om syrier kom hit. Däremot förklarar han inte varför det är en naturlag att syrier som flyr krig och till Finland inflyttade irakier bör behandlas på samma sätt.
Anledningen till att Toivonen inte förklarar detta är enkel: det vore rasism. För att resonemanget ska hålla måste grupperna kopplas ihop, genom religion eller folkslag. Och att göra det antagandet, och peka ut en grupp på det sättet som mer benägna att begå brott är rasistiskt. Därför låter Toivonen läsaren göra det antagandet.
Den här metoden, med halvsanningar, insinuationer och fördomar, dominerar tyvärr debatten kring flyktingmottagande. Det är ett enkelt och populistiskt sätt att debattera. Man spelar på rädslan för det okända, för förändring. Sällan håller dock faktaunderlaget för närmare granskning.
Stephan Toivonen avslutar sin insändare med det argument som blivit till ett mantra för bland andra Sverigedemokraterna i Sverige: man får inte debattera invandring och flyktingmottagande.
Ett påstående som är lika osant som löjeväckande. För alla som följt den offentliga debatten på Åland, i Finland, i Sverige eller snart sagt vilket annat land som helst i västvärlden framstår med all önskvärd tydlighet att så inte är fallet. Överallt diskuteras flyktingmottagande, invandring och integration. I tidningar, i parlament och i sociala medier.
Däremot håller debattnivån allt för ofta, som sagt, allt för låg nivå. Även detta ger Toivonen ett exempel på när han avslutar sin insändare. Han skriver:
Kan Åland få sin egen ABB, liksom Norge? Ja. Hur? Enklast genom att strypa debatten och göra alla unga invandringskritiker frustrerade. Tidningarna har ansvaret.”
Det är alltså tidningarna i Norge som bär ansvaret för att ha gjort Anders Behring Breivik till det senaste decenniets värsta terrorist i Europa? Anser Toivonen rent av att det var rättfärdigat för Breivik att döda 78 personer för att någon tidning har refuserat insändare?
Debatten kring flyktingmottagande måste föras, folks rädslor tas på allvar. Men det görs genom en renhårig debatt från alla sidor."

Repliken blev följande: 

Jag håller med Jonas Bladh om att det behövs en debatt om flyktingmottagandet.
Såg en artikel om att det finns 51.000.000 flyktingar i världen. Då är det viktigt att vi även på Åland diskuterar vad vi kan göra.
Det verkar dock svårt att föra en debatt eftersom ”vanliga” regler inte tycks gälla. Jag brukar ofta ha min utgångspunkt i ekonomi och kostnader. Så även i min första insändare i flyktingproblematiken.
Jag har lyfter fram frågeställningar, försöker få reda på kostnader och risker med flyktingmottagning. Och jag har, min vana trogen, även några konkreta exempel för att karikera / förtydliga frågeställningarna.
Jag har blivit förvånad av resultaten.
Andra må kalla mig vad de vill, och de må lägga vilka utgångstankar de vill på mig, men jag försöker enbart, som vanligt, att hitta någonslags ”sanning”.
Eftersom man från Stadens sida poängterade att staten skulle betala för allt, så konkretiserade jag risken med att beskriva en hemvändande IS-krigare i Vikingterminalen, för att i följande mening skriva: ”Betalar Staten då också?”
Ibland kanske min satir inte passar in, men den risken tar jag. Bladh exemplifierade detta med min fråga om Åland kan få sin egen ABB och frågade om jag rent av anser att det rättfärdigade Breivik om någon tidning hade refuserat hans insändare. Mitt svar är ett entydigt NEJ.
Däremot håller jag inte med om att det skulle vara så lätt att debattera flyktingfrågor på Åland. Den sk lång tråden på Åland Ekonomi med 650 kommentarer visade kanske vilket uppdämt behov det finns.
Min insändare ”50 nyanser av ”rasism” ” tog 12 dagar att komma i tidningen. En handfull mail och två samtal. I ditt första mail talade du om ”lögner”, men efter att jag sänt några länkar, så fick ”lögnerna” bli kvar. Igges replik kom in dagen efter.
JB skriver att det finns en rädsla i samhället för det nya, det okända och att den måste politikerna också ta på allvar. Det håller jag med om, och anser även att det är en paradox att Åland, som fått garantier för att bevara svenska språket och kulturen väljer att aktivt ta in personer med andra språk, annan kultur och annan religion. Varför inte hjälpa närmare via Emmaüs , FN och andra organisationer?
JB anser dock att jag tappar bort mig i några ställen i insändaren Det gäller min nyans om våldsbrott och utlänningar. JB talar om ”våldtäktsepidemi” och nämner senare att faktaunderlag sällan håller för vidare granskning.
Låt mig därför förklara mitt tankesätt, så att vi kan föra en diskussion.
I den ”långa tråden” på Fb halkade vi in på våldtäkter och jag försökte beräkna risken. Hade sett en artikel i Hbl, där man skrev att över 30% av våldtäkterna begicks av utlänningar och att irakierna var 0,1% av befolkningen men stod för 5% av de uppklarade våldtäkterna. I en annan artikel framgick att överrisken var 53ggr.
Jag uppskattade att Åland kunde få en population om ca 300 syrier när programmet är klart för hela Åland.
I Finland sker 16,8 våldtäkter bland 100.000 innevånare och 300 begår då 0,05 våldtäkter/år. Men 300 ”irakier i Finland” begår 2,7 enligt statistikcentralen. Men jag vill ha en ”prognos” över syrier. Kan jag ta samma uppgifter? Jag vet att varken Syrien eller Irak är några gamla nationer. De bildades efter första världskriget, då Frankrike och England delade upp sina kolonier. Herrarna Sykes och Picot drog gränser utan att bry sig om stammar, religioner etc. Då kan det vara ganska rimligt att risken för personer från Syrien kan vara lika stor som för personer från Irak. De har liknande bakgrund, är kvotflyktingar och integrationsprogrammet är ju likadant.
Så den bästa modell, som jag hittat, är då att antalet våldtäkter ökar med 2,7/år eller 18 extra våldtäkter under de inledande tolv åren och sedan 36 under de följande. Rent statistiskt bör det då även förekomma ca 80 våldtäktsförsök under denna period.
Jag tycker detta är skrämmande, men kritikerna hävdar bara att jag räknat fel, utan att förklara närmare.
Borde inte den som vill ändra samhället komma med säkra kalkyler över vad som händer när det gäller kostnader, risker för våldtäkter osv?
Senare granskade jag även andelen utlänningar (ej Fin-Sve) bland de våldtäktsdömda på Åland. De var 80%. Det tyder ju på att integreringen så här långt har varit ännu sämre än på fastlandet.
Det finns ett antal ”högriskländer” när det gäller våldtäkter och när det gäller IS-terrorism. Vissa har båda riskerna, bl.a. Syrien. Vad jag förstod från fullmäktigemötet i MH, så är det just flyktingar från Syrien som är det mest aktuella.
Då 25% av riksdagskandidaterna vill minska flyktinginvandringen med hänvisning till terrorrisken, så kan man ju undra varför denna diskussion förs så marginellt på Åland?
Debatten kring flyktingmottagande måste föras, folks rädslor tas på allvar. Jag och kanske även Bladh vill ju ha fakta i debatten. Kanske det kunde vara på sin plats att fråga läsarna i en enkät eller stadsborna via ett utskick följande:
Vill du att Mariehamns stad skall ta emot flyktingar från Syrien, Irak, Afganistan, Somalia eller Libyen?”

OCH Blads svar direkt efter:

Svar: Toivonen fortsätter med sin sifferexcersis, men fortfarande finns det en hel del brister i resonemanget. För det första har Mariehamns stad beslutat att ta emot 20 kvotflyktingar i ett första läge, därefter 15 personer i fyra intervaller fram till 2027. Det utgör 80 personer. Toivonen får detta till 300. När det gäller våldtäktsstatistiken i Finland bör den kompletteras med bakgrundsinformation, det är här jag tycker att uträkningen brister. Hur många personer handlar det om? Var har våldtäkterna utförts? Vi vet att de allra flesta våldtäkter utförs i hemmet i nära relationer, inte ”på stan”. Inte sällan döms samma våldtäktsman för flera våldtäkter mot samma offer. Hur detta spelar in i Toivonens statistik vet inte.
Skulle vi tillämpa samma tankesätt som Toivonen gör gällande våldtäkter när det gäller terrorhotet borde vi vara rädda för norrmän. Det var en norrman som utförde det värsta terrordådet i Västeuropa det senaste decenniet, med 78 dödsoffer. Men så dumma är vi förstås inte att vi därför stänger gränserna mot Norge.
Fler människor är på flykt i världen än någonsin efter andra världskriget. Vi kan, och ska hjälpa många av dem på plats genom bistånd. Men alla kan inte skapa sig nya liv i flyktingläger, många kommer aldrig att kunna återvända till sina hem. Dem kan och ska vi hjälpa genom att ge dem en fristad och chans till ett nytt liv. Det är vårt moraliska ansvar.
Jonas Bladh



Som jag naturligtvis måste svara på.


fredag 20 mars 2015

Replik II Be om ursäkt Lampi

Eftersom Lampi kritiserade mig på två punkter, och försvaret tog mycket utrymme, så blev det två repliker.
Den andra kom in 20/3.


Ledaren (12/3) Lampi: ”S T driver i en tråd i sociala medier tesen att de 20 kvotflyktingar - - - mer eller mindre kommer att göra landskapet till ett fäste för terrorsekten ISIS. ”
Eftersom jag inte sagt / skrivit något sådant och gav jag två alternativen offentlig ursäkt eller stämning för ärekränkning.
NL försvarar sig med: ”Bland annat skriver T att det aktuella flyktingmottagandet på Åland kan eller kommer att ”ge upphov till 8 IS-krigare”. Om det stämmer närmar vi oss onekligen något som börjar likna och kan beskrivas som ett fäste för terrorsekten ISIS på Åland.”
I repliken (14/3) beskriver jag tydligt att jag aldrig talat om höstens 20-25 flyktingar, utan om de 300 som kan komma till Åland under planperioden. Jag har aldrig försökt gissa vad 20-25 skall leda till.

Jag förtydligade min ”modell” över extra våldtäkter och kom till 2,7/år. Tyvärr har ännu ingen matematiskt förkastat denna modell. Det är skrämmande.
Av nyfikenhet försökte jag få reda på utlänningarnas andel bland våldtäkterna på Åland och de var tyvärr ännu högre än på fastlandet. De ligger 80%. Blir vi inte bättre på integrering så kan det bli 5 extra våldtäkter per år.
Mina ”prognoser ”om terrorism i denna debatt har varit följande:

I min första insändare skrev jag bl.a. ”350 soldater i Sverige kan innebära 1 på Åland när programmet är genomfört.” och avlutade: ”Om den återvändande IS-soldaten tömmer sina sista magasin i Kalashnikoven i Vikingterminalen, som en hälsning från Syrien. Betalar Staten då också? (5/2)” Denna satir ströks av ÅT, som i samma veva stödde Charlie Hedbo med pennorna i luften. Satir på hemmaplan var tydligen inte möjligt. Nyan tog in hela insändaren. Hade ÅT gjort detsamma det så hade jag kanske inte skrivit mer i ämnet.
Nu blev jag sur och skrev en insändare till. ÅT vägrade att ta in den, men jag satte in den på Åland Ekonomi och Nyan tog in den. Den fick 650 kommentarer.

I insändaren skrev jag: ”Åland är som vi vet demilitariserat. Vet IS-soldaterna detta, eller kanske de ser Åland som en enkel och naiv inkörsport till Sverige / Finland?”
I Fb-tråden skrev jag att nån annan får beräkna sannolikheten för en IS-terrorist.
Mats Adamczac hänvisade då till sin blogg, där han gjort ett försök. (1/3) ”Enligt CIA’s beräkningar är de någonstans mellan 20 000 och 31 000 stycken aktiva terrorister som hör till IS. Antalet som är muslimer och tillhör Islams religion är 1,5 miljarder människor. Det innebär att 0,0021% av muslimerna är IS krigare. Det vill säga om vi skulle ta emot ca. 50 000 muslimska flyktingar så skulle en av dessa statiskt vara IS krigare. ”
Jag skrev att detta var främlingsfientligt eftersom det innebär att alla muslimer är terrorister.

Jag gjorde en alternativ beräkning med utgångspunkt att dividera antalet IS-krigare i Sverige med antalet syrier där.

Skrev (2/3) att SÄPO har uppskattat att det finns 350 IS-krigare i Sverige, med mörkertal. Enligt Migrationsverket fanns det ca 12.500 syrier. Och ”OM det då finns ett samband mellan antalet syrier och IS-krigare så betyder att att 1 av 36 är IS-krigare. Då skulle en åländsk population om 300 stycken upphov till 8 IS-krigare.”

Men en debatt i en Fb-tråd är pågående och som debattör försöker man ju ofta få en ytterlighetsposition i början, för att senare kompromissa.

Därför kan inte NL ta ett citat i inledningen i tråden och hävda att detta skulle vara min ”tes”. Dessutom gällde den 300 och inte 20.

Principen i en Fb-tråd är ju densamma som i Koranen att senare inlägg ersätter tidigare. Det är alltså som att läsa Koranen och tro att det viktigaste finns i början. När Muhammed hade få följare så skrev han: ”Du får inte döda oskyldiga människor”

Senare (5/3) gjorde jag en ny analys. Via google såg jag att det är syrier, irakier och somalier som rekryteras. Dividerade då antalet IS-krigare (350) med 25.000 somalier och 130.000 irakier och 12.600 syrier och sannolikheten blev 1/480. Men SÄPO talar om mörkertal, så jag uppskattade det till 1/280. Och påpekade att det är en snabbt växande organisation, vilket gör prognoserna svåra. Detta är min ståndpunkt.

Jag har lyft fram riskerna med flyktinginvandring. Andra må kalla mig vad de vill, men jag försöker bara få fram någonslags sanning. Som alltid.

Är jag den enda, som sett risker?
I danska Folketinget lade man fram ett förslag om att stoppa flyktingmottagningen från Syrien samma vecka som Mariehamn fattade sitt beslut att börja.
Yle ställde följande fråga till riksdagskandidaterna: ”Invandringen till Finland bör begränsas för att minska risken för terrorism” 25% höll helt eller delvis med frågeställningen.

Hittar ni någon annan plats än Åland, där man i rådande läge vill öka flyktinginvandringen?
Muhammed avslutade Koranen med budskapet: Förbanna judar och kristna.

Terrornästet är enbart Lampis påhitt och jag avslutar därför denna replik med orden: En ursäkt. Tack.

lördag 14 mars 2015

Ledare Ålandstidningen och Replik I Snälla någon, visa att jag har räknat fel.

Niklas Lampi skriver en ledare i Ålandstidnigen under rubruiken "Lika goda kålsupare" den 13/3

"Rasisterna använder ofta samma logik som terroristerna.
Debattören Stephan Toivonen driver i en tråd i sociala medier tesen att de 20 kvotflyktingar som snart kanske kommer till Åland mer eller mindre kommer att göra landskapet till ett fäste för terrorsekten ISIS. Och är det inte terrorism så kommer våldtäkter att öka lavinartat.

Toivonens och hans vänners sätt att resonera närmar sig skolboksdefinitionen av rasism – enskilda individer tillskrivs egenskaper på basis av ursprung, etnicitet och hudfärg. Alla dras över en kam; hela folkgrupper och nationaliteter antas vara på ett visst sätt för att någon eller några företrädare för folkgruppen har gjort något."

Och min Replik blev:

Niklas Lampi inleder sin ledare med texten:

Debattören Stephan Toivonen driver i en tråd i sociala medier tesen att de 20 kvotflyktingar som snart kanske kommer till Åland mer eller mindre kommer att göra landskapet till ett fäste för terrorsekten ISIS. ”

Eftersom jag inte någonstans, varken i insändare, eller i den Facebook-tråd som du hänvisar till, eller på annat håll eller i verkligheten har sagt någonting sådant, så ger jag Dig två alternativt.
  1. Du ber mig offentligt om ursäkt för att ha ”missuppfattat” saker och ting.
  2. Jag stämmer dig för ärekränkning
Sen fortsätter du med att skriva ”Och är det inte terrorism så kommer våldtäkter att öka lavinartat.”

Och fortsätter ”Toivonens och hans vänners sätt att resonera närmar sig skolboksdefinitionen av rasism – enskilda individer tillskrivs egenskaper på basis av ursprung, etnicitet och hudfärg. Alla dras över en kam; hela folkgrupper och nationaliteter antas vara på ett visst sätt för att någon eller några företrädare för folkgruppen har gjort något.”

Här vill jag för det första påpeka att jag skrivit ALLA insändare, liksom alltid, i eget namn. Och inte med ”några vänner”. Så låt bli att klumpa ihop mig med personer jag inte vill ha att göra med.

I insändaren, som refuserades skrev jag bla.”Gruppvåldtäkten på Amorella nyligen begicks enligt ÅT (och många andra media) av sex ”svenskar”. Enligt andra källor (jag har sett protokollskopior) är de misstänkta fem somalier och en irakier.”

Det kan hända att det var därför som vi sen i de 650 kommentarerna hamnade in på det temat.

Jag har talat om våldtäkter i kommentarerna till min andra insändare. Den som Fredrik Rosenqvist vägrade att ens ta in i tidningen, men som 800 medlemmar i Åland Ekonomi fann såpas intressant att det blev 650 kommentarer innan tråden ströks och jag kastades ut från gruppen. Kanske just för att mina matematiska slutsatser just när det gällde risken för ökad våldtäkt inte passade in i den himmel de målat upp.

Mikael Holmberg skriver i sin insändare att det är rasistisk att FÖRE. Kan så vara , men jag skriver EFTER. På basen av vad som hänt på fastlandet.

I Finland (Hbl 26/4 2012) är ex irakierna är 0,1% av befolkningen men står för 5% av våldtäkterna. Sannolikheten att en irakier skall begå en våldtäkt är 53ggr större än att en finländare skall göra det. Det betyder att om det sker en våldtäkt i ett samhälle med 980 finländare/ålänningar och 20 från högriskländerna så är det troligast någon av utlänningarna som gjort det. Rent statistiskt.

Så ser det ut. Med facit i hand. Då kan det väl inte vara rasistiskt. Det är statistiskt.

Och dessa flyktingar har också kommit, vad jag förstått, som kvotflyktingar, och vad jag kunde höra i stadsfullmäktige så är ju integrationsplanerna kopierade från fastlandet. Så samma typ av flyktingar, samma integrationsplan och risken för våldtäkter är 53 ggr större än för finländare. Men det är klart. De flesta begår ju inte våldtäkter. Inte ”drar jag alla över en kam”. Det finns våldtäktsmän också i Finland, men i en population om 1000 stycken så finns det 53 ggr fler. Så har det blivit.

Ok, i debatten framkom ju att stan troligen skulle få flyktingar från Syrien. Och hur skiljer de sig från Irakier. Man kan se på en karta över IS-Staten hur integrerade de är. Eller så kan man läsa historien, som visar att gränserna i Mellanöstern ritades upp vid ett skrivbord i Europa efter första världskriget. Ingen brydde sig om stammar, religioner eller annat. Alltså kan vi på goda grunder gissa att riskerna är lika stora.

Och då gäller det att beräkna hur många. Stan skall ta emot 25 i sommar och sen 15 vart tredje år. Fyra gånger 15 + 25=85. Två kommuner har fattat beslut om att ta emot flyktingar. Staden har 40% av Ålands befolkning. Det kan vara rimligt då att antalet blir 212? I Sverige kommer sen 50% extra som anhörigkommande. Finland har strängare regler, så låt oss säga 30%. Vi har 276. Och så kommer vi att ha naturlig fertilitet, och vi har en population om ca 300 syrier, el motsvarande.
Detta kallades av de seriösa debattörerna på Facebook frö ”kaninteorin”. Seriöst va?

Ok, i Finland sker 16,8 våldtäkter per 100.000 innevånare. Det betyder ca 4,8 per år på Åland.
300 ålänningar begår alltså 0,05 våldtäkter per år, men med 53 faldig överrepresentation så blir det 2,7/år. Eller en ökning med 55%.
Lampi kallar det lavinartat. Men han talar om 20. Ingen har talat om 20. Det är en bluff!

Detta är rent statistiska samband. Om man sen bryr sig eller inte är ju upp till var och en.

Jag fattar ju att det flesta ålänningar inte begår någon våldtäkt, och det begår inte heller majoriteten av irakierna eller syrierna eller somalierna eller några andra av högriskländerna.

Lite komiskt blev det naturligt vis när Mats Adamzac försökte ”bevisa" Att det aldrig skulle kunna begås någon våldtäkt av dessa syrier, när båda lokaltidningarna berättade om en våldtäkt på en stackars ung flicka, samma dag, som jag blev utslängd pga av "rasistiska" åsikter. Eftersom mannen inte ”visste” att en 13-åring inte fick, så ringde en klocka och jag ringde tingsrätten. Namnen är ju offentliga och efternamnet kommer från ett högriskland. Otur för Mats och alla andra som beskyllde mig för att ha en snedvriden världsbild.

Avslutningsvis vill jag ännu nå ,d vad att detta med tre våldtäkter per år kommer att innebära. Under de första 12 åren kommer det att innebära ca 18 extra våldtäkter Åland. Under de följande 12 åren kommer det att innebära 36 extra våldtäkter.

Sedan visar statistiken att det även går 1,5 våldtäktsförsök dvs 80 våldtäktsförsök. Så dessa sk 20, alltså 300, kan om integrationen fungerar lika bra som i Finland ge upphov till 116 våldtäkter och våldtäktsförsök.

Jag står ut med att kallas rasist, istället för ”statistiker”. Och jag hopas att någon matematiker kan korrigera mig. Jag hoppas att jag räknat fel.

De som är för flyktingexperimentet utgår ifrån att jag räknat fel. Det är de som tar ansvaret. Inte jag.

Sen har vi terrorrisken, även om Åland nog aldrig blir ett ”fäste för ISIS”


onsdag 11 mars 2015

Femtio nyanser av rasism

Ok, debatten gick vidare. Vi hade bakom lykta dörrar bestämt oss för att försöka få till stånd en folkomröstning med hjälp av ett utskick. Eller åtminstone en öppnare debatt genom detta utskick. Men vi valde att vänta lite och föra debatten till "slut" först. Vi anade oss till ett det skulle komma någon ledare i ämnet, vilket ju var helt rätt. Jag anade mig till att jag skulle få orsak att skriva en replik. Det blev även andra insändare, mot oss / mig, och det blev två repliker mot två ledare innan vi sjösatte utskicken. Men i slutet av denna insändare så "hotar" jag redan lite. 

PUBLICERING: ÅT nu snabb den 11/3 medan den filades, och filades tills den äntligen kom den 22/3 i Nyan. Men bra var det. Då hann jag i lugn och ro föra debatten i ÅT.


INSÄNDARE:

Jag gillar debatter. Att då skriva om pensionsfonden är dumt!

Blev fundersam när jag läste att den inkommande flyktingarna skulle vara helt gratis för staden – och inte bara tre år som tidigare.

Jag ville analysera detta, som en ekonom, dvs fördelar & nackdelar / intäkter & kostnader. Nettot visar vägen.

Flykting”debatten” var annorlunda. Man talade om fördelar, solidaritet och att det är gratis. Vi kör! Den som säger något, stämplar vi som ”rasist”. Busenkelt.

Jag skrev en ny insändare. ÅT stoppade den så jag lade den i Fb-gruppen Åland Ekonomi och i Nyan.

Att lyckas få in en kil i flyktingdebatten visade sig vara som att tända eld på fjolårsgräs. Varför är det så?

Inlägget har i dagsläget över 650 kommentarer och jag har försökt analysera vilka grupper som är ”skeptiska”. Alltså vilka nyanser av ”rasister” finns det?

Den första nyansen är de, som säger att Åland har fått internationella garantier för att skydda det svenska språket och kulturen. De säger att det är fel att politikerna aktivt försöker ta in personer med annat språk, annan kultur och annan religion. De anser att inflyttning via arbete och kärlek räcker och att Åland är bra som det är. Är de ens rasister?

Den andra nyansen hänvisar till kostnaderna och Kommunförbundets enkät, som visar att ersättningarna från staten är för låga och under för kort tid. De frågar sig vad detta 15-års-projekt kostar för en stad där matbankens verksamhet växer, man sparar på gatubelysningen, slår samman barngrupper, höjer föreningarnas hyror och gatorna, ja se själva!

En nyans påpekar att man kan hjälpa på närmare håll. Fler för samma peng. Fel solidaritet? Rasism?

En nyans har sett bilder från kriget i Syrien, som blev IS-terroristerna krig. De såg dåden i Paris och Köpenhamn och hört att Sverige har flest IS-krigare. De är rädda. Men rasister?

En nyans har hört/sett om ”utvecklingen” i Sverige. Lärt sig de nysvenska orden ”hedersmord”, ”balkongflicka” och ”gruppvåldtäkt”. Kanske fått ett flygblad i handen i Uppsala med texten: Döda alla otrogna! (alltså svenskar). Senaste jul vågade de inte sätta upp kristna symboler i fönstren jul av rädsla för IS-sympatisörer. Rasister?

En nyans läste i Hbl om våldsbrott och utlänningar. Statistikcentralens siffror visar att det är 53 gr större sannolikhet att en ”Irakier i Finland” begår en våldtäkt än att en finländare gör det. Om vi har en stad med 10.000 innevånare, varav 189 är irakier och om det sker en våldtäkt så är alltså chansen lika stor att en av irakier begått brottet, som att någon annan gjort det. När hela programmet är klart om 12 år kan vi ha ca 300 syrier på Åland.

Hen förstår att få begår våldtäkter, men är orolig för sina döttrar och sin partner. Hen stämplas som rasist, men förstår inte varför.

En nyans bor i Sverige men vill återvända. De har sett hur stadsdel efter stadsdel har förändrats. Och hoppas att det då det ska vara som förr. De blir sårade av att kallas rasister.

Nån har förstått hur nära vi varit att få det första ”heders”mordet på Åland.

En nyans har jobbat till sjöss och sett många nationaliteter. Ibland haft otur. De kan ibland vara rasister. På basen av erfarenheter, men inte fördomar.

Nån är invandrare, som vet hur svårt det är att få att få ett jobb här.

En nyans är muslimer från annat håll, men känner de olika falangerna. Kan man vara rasist, även om man har samma religion som flyktingarna...

En nyans anser att man måste få debattera om allt. De är arga, frustrerade och talar om censur.

Är alla dessa rasister? Ja, enligt ÅT och stoppar insändare. Få enligt min mening.
I fullmäktigedebatten talades om en oro - för kritiker till flyktinginvandringen. Kan Åland få sin egen ABB, liksom Norge? Ja. Hur? Enklast genom att strypa debatten och göra alla unga invandringskritiker frustrerade. Niklas Lampi har ansvaret.

Hur får vi en öppen debatten i pressen? Genom ett upprop om folkomröstning?