Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

måndag 21 september 2015

Fri debatt - på hemsidan och vid valstugan

Jomala vill ha fler flyktingar. I Torneå demonstrerar man mot asylinvandringen. Yle skriver: ”Hälften kommer från Irak, näst största gruppen är somalier, sedan afghaner och syrier”.
85% av de som passerar gränsen är män.

Det har kommit till vår kännedom att man förbereder tillfälliga flyktingmottagningar för 100-150 personer på vissa platser på Åland. Kan 4H vara kvar där de är då?

Detta sker några veckor innan valet. Är politikerna desperata?

Tidningarna har intervjuat etablerade partiledarna. Inte de nya.

Man frågade hur de skall tackla de sk främlingsfientliga strömningarna. De avser väl oss även om vi absolut inte är fientliga mot främlingar.

Jansson (C) : ”Med en saklig debatt”.

Gunell (S): ”Vi har redan tacklat dem med fakta”. Oj. Det har vi missat.

Sjögren (Lib): ”genom att envist och enträget debattera med fakta som drar ner byxorna på dem”.

Nyan stoppar nu insändare, som de anser är rasistiska. De har väl varit förbjudna? Eller har gränserna ändrats?

Åländsk Demokrati är för öppenhet och fri debatt.

Men vi har nya alternativ.

På vår nya hemsida www.alandskdemokrati.ax kan en öppen och saklig debatt föras, utan personangrepp eller kränkande påståenden. Fakta är inte rasism. Där hittar man våra insändare och där kan hela Åland komma till tals. Även de som Nyan kallar för ”rasister".

Och till torget kommer vår valstuga.

Vi inbjuder alla partiledare och allmänheten till en fri debatt angående den planerade flyktingmottagningen på Åland. Då får vi se vem som blir av med byxorna.

Johan Boman
Ulf Damsten
Nils Manelius
Stephan Toivonen

Åländsk Demokrati

måndag 14 september 2015

ÅDs kandidater

PRESSMEDDELANDE

Valmansföreningen Åländsk Demokrati

Bakgrund till Åländsk Demokrati

Valmansföremingen Åländsk Demokrati grundades som en motpol till alla etablerade partier, som blåögt sjöng mångkulturens lovsång och inte alls behandlade de de negativa konsekvenser, som inflyttning av personer från högriskländer kan innebära för det åländska samhället.

Riskerna har visat sig i Finland, Sverige och Danmark och i övriga Europa visat med stor tydlighet. Verkligheten överstigit de värsta och de vildaste fantasierna.

Vi värnar om samhällets trygghet och kan därför inte sitta och titta på med händerna i kors utan vi måste agera. Vi agerar genom att ställa upp i val för vår sak.

Åländsk Demokrati, därför att vår demokrati kräver det. Åländsk Demokrati för demokratins skull.

Vi har sett med förvåning och förskräckelse hur samhället har utvecklats i Sverige med utanförskap, sjunkande skolresultat, bristande äldreomsorg och polis som inte kommer vid mindre brottsmål. Våra politiker blundar för eller hyllar utvecklingen i Sverige.

Detta vill vi inte ha och därför grundar vi Åländsk Demokrati. (Valmansförening / ”parti”)

Att diskutera flyktingämnet är känsligt och det leder till att det kan fattas fel beslut. Att hjälpa flyktingar är bra, men riskerar att skapa system som försörjer människor för all framtid. Vi måste använda både hjärtat och hjärnan.

Presentation av Åländsk Demokrati

Vi vill att det åländska samhället ska byggas på frihet, jämlikhet, hållbarhet och jämställdhet.

Vi står för alla människors lika värde, oberoende bakgrund, nationalitet och sexuell läggning.

Vi prioriterar de, som bor/bott på Åland.

Vi är ett ”Nöjesparti” som i det stora hela är nöjda med situationen och utvecklingen på Åland. Innevånare, ekonomi, natur, inflyttning och språkfrågan.

Men vi är helt emot ytterligare flyktinginvandring från sk risk-länder.

Vi är helt emot flyktingförläggningar på Åland. Vi kräver identitetskontroll vid alla färjeavgångar i enlighet med lag.

Vi vill inte att Åland skall bli ett sociologiskt experiment.

Vi vill att FN och andra biståndsorganisationer skall få mera resurser.

Vi ser sexton åländska kommunerna som en del av identitet. Vi kan dock understöda frivilliga sammanslagningar.

Vi vi att LR skall gå igenom de lagar och direktiv, som berör kommunerna för att se hur man kan spara på kostnaderna utan att hota välfärden.

Vi vill ge näringslivet bra grundförutsättningar så att företagen kan utvecklas. Minska byråkratin och stöda nyföretagandet. Minska de negativa effekterna av skattegränsen.

Vi vill att den offentliga sektorn ska skötas kostnadseffektivt och kundorienterat. Gapet mellan utgifter och inkomster måste krympa.

Vi vill sköta den viktiga skärgårdstrafiken så kostnadseffektivt som möjligt, med beaktande av helheten.

Vi är väldigt tveksamma till övertagandet av beskattningen i detta skede.

Vi vill att Åland har en verklig ekonomi i balans, inte med hjälp av extra uttag från pensionsfonden eller överstora uttag från PAF. PAFs spelaransvar måste utökas.

Det är naturligt att ett livskraftigt landskap växer befolkningsmässigt, men vi anser att invandring av arbete och kärlek är tillräcklig.

KANDIDATER och Organisation för ÅD

Johan Boman, 36, Företagare, Finström
Ulf Damsten, 37,försäljare, Mariehamn
Nils Manelius, 48, Ekon.mag/företagare, Mariehamn
Stephan Toivonen 60. Ekon. Mag, Mariehamn / Estoril, Portugal.


En valmansförening har ingen organisation.
Vi fattar besluten tillsammans och är alla vår egen chef och dräng.



onsdag 9 september 2015

Debattera sakfrågorna

Jonas Bladh vet att han inte kan kalla mig rasist, eller främlingsfientlig. Det har jag i flera insändare förklarat att vi/ jag inte är. Denna gång skriver han därför först om ett annat parti att de: ”fiskar röster i främlingsfientlighetens grumliga vatten”
Då insinuerar han samtidigt att jag skulle vara det utan att jag i princip kan bemöta det.

Det är en ful debattstil. En mycket ful debattstil.

Så skriver han att jag bildat Åländsk Demokrati med hjälp av xeno- och homofober.

Det är också en väldigt, väldigt ful debattstil.

Han har faktiskt ingen aning om vem mina sympatisörer är. Han har ingen aning om vilka som var sponsorerna bakom utskicket. Han har ingen aning om vilka personer som kontaktat mig. Han skulle nog bli väldigt, väldigt förvånad om han skulle få listan.

Och han har ingen aning om vilka åsikter de har.

Och nu förväntar sig läsaren att jag skulle skriva var jag skulle vilja sparka Bladh eller vad jag anser om hans medarbetare, som skriver alla artiklar i ämnet och som ringer mig för intervjuer. Och som skriver ledare och har andra åsikter än vad jag har.

Lugn. Jag är öppen och tolerant. Jag anser att alla människor har samma värde oberoende ursprung och åsikt. Så jag debatterar och skriver, men jag värdesätter inte folk.

Jag önskar att alla på Åland kunde vara öppna och toleranta mot varandra.

I rubriken skriver han ”En sanning är inte alltid en sanning” och tar som exempel: ”Inte sällan använder Toivonen bara de siffror som tillför hans sak legitimitet. Ett sådant exempel finns på insändarsidan i dag, där han säger att Sverige endast givit 128 miljoner i bistånd till Syrienkrisens närhet. Sanningen är att Sverige, genom Sida, har betalat ut 320 miljoner i bistånd till hjälp i och omkring Syrien under 2014”


Och var är felet? Jag skriver 128 miljoner i närheten. Han skriver 320 miljoner ”i och omkring” Syrien. Självfallet blir det mera. Men jag hade inte fel. Min ”sanning” platsar bredvid Bladhs ”sanning”. Vi kan båda ha rätt, men vi talar om olika saker. Men Bladhs 320 miljoner skall jämföras med de 34300 miljoner ( 34, 3 miljarder) som Sverige satsar på asylinvandring o integration. Man satsar alltså 100 ggr mer på att hjälpa några i Sverige än många i och omkring Syrien.
Så det var ett väldigt dåligt exempel att ta som grund att koka denna tunna soppa på.


Vi inom Åländsk Demokrati vill svänga på dessa siffror. Hjälpa mer i närregionen, och lite, mycket lite på hammaplan. Vi vill inte att Åland skall bli ett nytt politiskt experiment. Vi tycker att Åland är bra som det är. Vi är ett ”Nöjesparti”.
Jag vet att man inte skall undervisa en ledarskribent, men det är en del av min personlighet. Liksom att debattera. Jag har debatterat i fyrtiotre år. Jag undervisade mina klasskamrater i matematik redan i folkskolan.
Därför kan jag inte låta bli att påpeka att Bladhs ledare borde fokusera kring sakfrågorna. Inte att kring kasta invektiv på motståndaren, eller insinuationer, eller att göra felaktiga påståenden om de siffror som finns. Kanske Bladh helt enkelt även borde läsa innantill lite noggrannare innan pennan kommer fram.
Med risk för att ha lite fel i siffrorna kan jag inte låta blir att plocka lite mer från nattens fb-flöde. FN lär satsa 70 miljarder på flyktinghjälp. Sverige lär satsa 80 miljarder. Det låter ju bra för den humanitära stormakten. FN hjälper 12 miljoner. Sverige hjälper 78.000 per år.
Det är detta debatten borde handla om. Och det är detta ÅD vill diskutera.
Stephan Toivonen
Åländsk Demokrati
PS  Min personliga åsikt är att en insändare skall stå obesvarad till nästa tidning, men det respekteras sällan på Åland. Läsaren borde få bilda sig en egen uppfattning innan tidningen skriver sin.



tisdag 8 september 2015

Hjälp flyktingarna i närregionen

Jag har hållit mig från Medelhavsfrågan pga dess komplexitet, men med den unge Alans tragiska död senaste vecka tog den åländska fem-klövern in Medelhavet i den politiken.

Att läsa nyheterna dagarna efter ofta djupare information än första dagen.

Först var Alans far en flykting från Syrien, men han bodde ju och jobbade i Turkiet, som ju inte är i krig. Han betalade en årslön för att ta sin familj till Europa men två dagar efter den tragiska händelsen var han tillbaka i hemstaden Kobane, Syrien.

I debatten häcklades jag för ”kaninteorin”, dvs 350 syrier på Åland inom tio år. Efter den tragiska händelsen har de partierna på Åland bekänt färg.

H Jansson (C) vill ha flyktingläger på Möckelö. Kyrkan ställer Lemböte lägergård till förfogande. Då måste man kanske prioritera kollektivtrafik framom säkra cykelvägar.

Man nämner Kongresshotellet och Lappo skola. Och ungdomslokalerna; Hammarbo eller Solbacka om Runar Karlsson lyckas dra åt sitt håll. Nyan talar om läger för 100-200 och (S) talade om 500 flyktingar.

Alla verkar tro att de asylsökande bara är syrier. I år har 2% av de asylsökande till Finland varit från Syrien. 98% från annat håll. Ex. 4 ggr fler albanier. Hört om kriget i Albanien? Inte Migrationsverket heller, så ingen fick asyl ifjol.

Det tar åtta månader att få ett negativt besked. Många överklagar. Då tar det ytterligare fem månader. Får de en flickvän, som blir gravid, då blir de inte utvisade pga humanitära skäl, vilket de vet om. Under tiden bor de på förläggningen. Snart i en by nära dig. Kanske i skärgården? Hela Åland ska ju leva.

13% får asyl. 87% avvisas. Staten betalar returbiljetten. Kostnaderna kan vi bara gissa oss till.

Bilderna av Alan får oss att glömma lägren i Jordanien där hundratusentals människor lever under mycket svåra förhållanden.

Sverige satsar 34300 miljoner på asylhantering och integration av de, som haft råd att ta sig genom Europa. De satsar 128 miljoner på hjälp i närregionen.

Skall Åland följa i Sveriges fotspår? Nej! Vi inom Åländsk Demokrati vill inte att Åland skall bli ännu ett område för politikernas experiment. Låt spåren från Sverige förskräcka!

Vi inom ÅD vill hjälpa flyktingarna. Det har vi hela tiden sagt, men få har lyssnat. Vi vill hjälpa i närregionen via ex UNHCR, Läkare utan gränser, Röda korset, Röda halvmånen, Rädda barnen, Emmaus osv. Men nu saknas det pengar där och det leder till ännu fler flyktingar. Detta är ingen fråga för kommunerna utan för Lagtinget och Riksdagen.

Själv har jag svårt att föreställa mig hur det ser ut i ett litet flyktingläger med 2.000 personer. Men om jag skulle stå där, då skulle jag hellre vilja hjälpa alla, med våra skattepengar, till ett lite, lite bättre och lite säkrare flyktingboende än att ta 20 till Åland och bara se de 1980 kvarvarande i ögonen.

Ifjol kom det 34.000 flyktingar från Syrien till Sverige UNHCR) och 438 till Finland, vilket Wallstöm nu kritiserar Finland för. Saudiarabien tog emot 18 flyktingar. Kuwait 15. Quatar tog emot 14 flyktingar från Syrien. De har har råd att bygga ett gigantiskt stadium inför fotbolls-VM och att bistå flyktinglägren. Mariehamn tar emot 20 flyktingar.

Staden har reserverat bostäder för flyktingar, som kanske inte ens känner till att Åland finns, men för våra egna bostadslösa så kommer det en lösning ”efter valet om det finns EU-pengar”.

Vad kommer detta att kosta? En fråga till stadsdirektör B Heinonen: Kommer Staden att göra en kostnadsuppföljning på ”Projekt flyktingmottagning”?

Det är glädjande att privatpersoner kan och vill hjälpa till. Kanske C Gunell, J Pettersson, B Sundback och I Holmberg kan ta en familj i sina hem likt Sipilä?

Vi debatterar enbart hjälpen med andras pengar. Skattepengar. För som gamle socialdemokraten Möller sade: "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket".

Vi inom ÅD vill att pengarna skall satsas för att hjälpa i närregionen. Att ”hjälpa” på Åland påverkar för evigt och utan återvändo.

Stephan Toivonen för
Åländsk Demokrati


onsdag 26 augusti 2015

Replik Pettersson


Jag blev förvånad när jag såg att Nyan skulle ha fyra ledare om ”främlingsfientlighet”. Är ämnet så stort?
Förvånades mer när jag läste första, av Jörgen Pettersson då jag insåg att han, utan att nämna det, uppenbart kommenterade det utskick jag hade mitt namn under i våras, och i förlängningen blev Åländsk Demokrati, ubv ”parti”.
Jag har noterat att journalisterna använder sig av en i mitt tycke missvisande vokabulär, när de skriver om att det finns "främlingsfientliga"/ ”invandringsfientliga” partier. Vilka avser de? Varför?
Jag och Åländsk demokrati anser oss inte vara rasister, utan realister. Vi är inte invandringsfientliga. Vi skrev i utskicket ”vi anser att inflyttning tack vare arbete och kärlek är naturlig och tillräcklig.”
Vi är absolut inte ”främlingsfientliga”. Jag och många av sponsorerna har många vänner bland det som i dagligt tal kallas ”främlingar”. 
Vi är ett ”Nöjesparti”, som är nöjda med situationen som den är. Politikerna behöver inte experimentera med Ålands framtid.
I utskicket riktade vi oss inte generellt mot flyktingmottagning utan skrev som Pettersson skriver ”högriskländer”. I praktiken de länder, som politikerna vill ha flyktingar ifrån. 
Utkskicket var naturligtvis skrivet för att provocera, hårddra fakta, insinuera och var till vissa delar även medvetet tvetydigt.
En sponsor ville nämna flyktingar från Ukraina, som ett alternativ. Vi skrev ”de står oss mycket närmare kulturellt, historiskt, genetiskt och religiöst.” Men där stod också ”en del t o m är blonda och blåögda”. Enligt en ukrainsk vän är 5-10% blåögda eller blonda. Det var medvetet provokativt skrivet och Jörgen steg rakt i björnsaxen och skrev ett långt blogginlägg. Tydligen har stackaren ännu inte fått loss foten.
Vi talar om kulturkrockar och Jörgen fastnar på det ytliga.
Men Jörgen kan titta noggrannare på Syriens president Bashar al-Assad nästa gång. Titta på hans ögonfärg.
Jörgen skriver att vi lever på världens säkraste plats och att det då ”är rimligt att hjälpa andra”. Vi är överens om att hjälpa. I utskicket: ”vi anser att våra medmänniskor kan och bör hjälpas närmare deras egna hem”. Vi är alltså bara inte eniga om hur. Jörgen och hela stadsfullmäktige vill konkret ta hit syrier, som om tio år kan vara den tredje största nationaliteten på Åland. Vi inom ÅD anser att detta är ett farligt sociologiskt experiment. Förblir Åland världens säkraste plats? Det är frågan.
Jörgen skriver om ”intellektuellt rävspel med siffror”. Han skriver också ”Ursäkta mig, men Sverige har gjort i stort sett allt rätt”.
Är mannen blind och döv, eller bara politiker? Har han inte hört om knivmorden på IKEA? Missade han gruppvåldtäkten på Amorella? Läste han ingenting om gruppvåldtäkten i Måsabacka i Helsingfors? Har det undgått honom att de tre senaste våldtäkterna i Mariehamn och Åbo begicks av män, som talade engelska?
I Sverige fanns 2012 182 st sk no-go-zoner dit ambulanser endast far med poliseskort. I SVT/ Fb kunde vi häromdagen se hur det gick när SVT och svensksomaliern Mona Walter försökte ta sig till Rinkeby. ”Det här är inte Sverige”, sade man. SVSs poliseskort räckte inte till.
Visst finns det busar i Finström, där vi båda bott. Men om det finns en buse bland 1.000 där, så finns det 53 bland 1000 från ”högriskländerna”. Där är skillnaden. Kallas ”överrepresentativitet”.
Du och jag har bott på samma gata och vuxit upp med samma lokaltidning. Vi gillar idrott båda två och borde kunna diskutera både volleyboll och triathlon. Även om jag kanske föredrar att diskutera sporterna medan du kanske hellre vill diskutera enskilda tävlare i någon av disciplinerna. Men bara för att vi har olika åsikt i en enda fråga, så skriver du en blogg, som jag senare ser mig tvungen att polisanmäla. Hur ska du då kunna äta din berömda glass med personer med totalt annan bakgrund och som kanske vill att alla judar skall dödas?
Du lägger fulstämpeln i pannan på personer av annan åsikt. I en blogg ville du att presidenten skulle lägga sig i vilka partier, som får ställa upp på Åland. Är det demokrati?
I min version av demokrati har väljarna alternativ. Om alla partier vill ha flyktingar från Syrien, så har väljarna inget alternativ. Jag vill att väljarna skall ha ett alternativ.
Därför flyttar jag till Mariehamn i september. Eftersom jag är hemma från Mariehamn, så försöker jag ställa upp i stadsfullmäktigevalet. Eftersom jag är ålänning, så ställer jag upp i Lagtingsvalet. För demokrati. För gruppen Åländsk Demokrati.
Stephan Toivonen
Åländsk demokrati.



torsdag 6 augusti 2015

Replik Igge II

Nej, Igge, vi lär inte bli överens om hur många syrier som kommer att komma till Åland. Dels har det med framtida politiska beslut att göra, dels har det med hur man uppskattar antalet.
Du glömde lilla Brändö, som talade om tio personer nu, och framtiden vet vi inget om. Du glömde anhöriginvandringen och du glömde nativiteten.
350 är taget i överkant. Ja. Det är medvetet. Min mest seriösa prognos är 300. Men 20, som du skrev om är en bluff. Det var det jag ville påpeka.
Angående min ”fascination” över våldtäkter, så beror på att det var den första statistik, som jag råkade stöta på. Och på att folk inte brukar ”gilla” siffror, så jag har valt att inte ta med statistik över rån och misshandel. Den kan du själv söka fram på statistikcentralens sidor. Kräver finska kunskaper, men det har du säkert.
Däremot är jag själv väldigt nyfiken på din ”fascination” på just syriska flyktingar. Eller möjligen afganska eller congolesiska, av vad jag sett i tidningen. Varför välja flyktingar just från de länder, som har den största överrisken för olika slag av brott? Med en klinisk exakthet lyckas ju socialnämnd efter socialnämnd på Åland pricka in just de länderna.
I Utskicket tog vi som exempel flyktingar från Ukraina. De lär vara 1.000.000. Vi skrev: ”Integrationen kunde vara lättare, då de står oss mycket närmare kulturellt, historiskt, genetiskt och religiöst.” Jag har inte sett någon diskutera dessa på ett seriöst sätt. Enbart ironisera över vissa ordvändningar i texten. Varför kan de inte vara aktuella?

Sen kommer vi till Kamprad och hans donation på 350 miljoner. Anser antirarsisten Holmberg att han är rasist? Varför kunde inte Mariehamn / Åland bidra med medel till att hjälpa lokalt, ex via Emmaus? Du har ju alla kontakter som behövs.

Hjälper vi lokalt, så kan vi hjälpa 100 ggr fler (sorry med siffror igen) och vi har exakt noll risk för ökat våld, ökade rån eller ökat antal våldtäkter.



Stephan Toivonen

måndag 3 augusti 2015

Replik till Igge Holmberg


Igge Holmberg anser att flyktingfrågan skall bli en icke-fråga inför valet.
Han är nog ganska ensam om det.

Lite märkligt att Holmberg - medlem av socialnämnden i Mariehamn, som ansvarar både för flyktingar och hemlösa anser att det är en icke-fråga. Tydligen är ju även de hemlösa en icke-fråga.

Mikael”, som blev av med sina ägodelar har väl knappast fått varken ersättning eller ursäkt ännu?

Ibland undrar man varför du har ”demokrati” i din partibeteckning, då du anser att detta inte ens skall diskuteras.

Vi inom Åländsk Demokrati anser att alla dessa frågor bör diskuteras. Med en medlem ur vår grupp i socialnämnden så blir kanske prioriteringarna annorlunda.

Holmberg skriver att det är 20 personer som ska komma. En bluff! En stor bluff!
Det är ju till Mariehamn, redan i år. Sen skriver han ju själv i fortsättningen att Mariehamn skall ta emot fler. 10-15 vart tredje år. Och vi har läst om att Jomala ska ta emot en familj från Kongo, om jag minns rätt?. Och Brändö skulle visst ta emot 10 stycken. I år. Och i Finström skulle man diskutera. Nån nämnde Saltvik. Och de andra kommunerna?

Så om vi då ser till hela Åland, och inte bara Mariehamn, bäste Holmberg, så kan nog ”fantasierna” om 350 nog visa sig bli verklighet inom några år. Och kanske mer om du och de dina får vara med och bestämma? Vi har ju sett hur det gått i Sverige.

För tillfället finns på Åland ca 90 olika nationaliter. Det är en del av Ålands identitet. Självfallet.
Men i Utskicket skrev vi: ”Att ta in en folkgrupp om 350 personer under loppet av 10 år till Åland påverkar för evigt, och utan återvändo. Lilla Åland kan förvandlas till något helt annat.
Vi trivs på Åland och accepterar internationaliseringen, men anser att inflyttning tack vare arbete och kärlek är naturlig och tillräcklig.”

Du som brände utskicket, kan läsa det på nejtack350.blogspot.com.

Enligt ÅSUB (2013) så är svenskarna den näst största nationaliteten på Åland med 1233 personer. Den tredje största ligger under 275. Om vi tar in 350 från Syrien, som nu är aktuellt, så blir det alltså den tredje största nationaliteten på Åland så småningom.

Är det verkligen så vi vill förändra Åland? Ja det verkar alla de politiska partier i Lagtinget vara överens om. Åländsk Demokrati är det enda alternativet.

Jag vill inte att Åland skall bli en ytterlighare en plats för ett sociologiskt experiment.


Åland skall vara ett arv från våra fäder och ett lån av våra barn.

Den, som ser nyheter västerifrån, ser dagligen resultaten av deras experiment.
Låt dem experimentera! Låt Åland ha sin egen utveckling också i fortsättningen.

Jag tycker liksom Ingvar Kamprad, som skänkte 350 miljoner till de syriska flyktingarna, att vi istället kan hjälpa flyktingar – och hundrafalt fler – lokalt. Det är mer humant. Det är realistiskt – inte rasistiskt. Våldtäktsstatistiken i Finland visar att flyktingar inte trivs och mår dåligt. Vi gör dem en björntjänst genom att ta hit dem.

Stephan Toivonen
Åländsk Demokrati ubv