Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

onsdag 13 maj 2015

Nazist-kortet togs fram & TV-debatt

Det första utskicket gick sen till Föglö. 272 brev, som skulle fördelas på tre dagar. Några ilskna insändare, och några som ringde till tidningarna.
Och en blogg-text av Jörgen Pettersson.
Mannen med högsta jämförelsetalet vid senaste lagtingsval. Det innebär att han var den som fick de flesta rösterna i det största partiet nämligen Centern.
Det som fick hon att reagera var orden "blond och blåögd". Det får man tydligen inte säga. Då är man tydligen nazist.

Han skrev i texten "direkt nazistiskt i sitt upplägg" 

och avslutade bloggen med

"det är rasistiskt och nazistiskt".  Publicerad den 13/5


Han var den som passerade en gräns. Orden hora och rasist har för länge sedan mist sitt egentliga innehåll och kan kastas när som helst. Ordet nazism har , tack och lov, kvar sin verkliga innebörd.

Enligt min mening innehåller nog nazism helt andra och mycket andra kriterier än några ords nämnande.

Några dagar senare ringde de från lokal-TV och undrade om jag kunde ställa upp i en debatt. Jo, det går bra sade jag, under vissa förutsättningar. Jag undrade vem jag skulle debattera med och de svarade: Jörgen Pettersson, förhoppningsvis. Bra, svarade jag, det hoppas jag också.

Den 20/5 drabbade vi samman. Jag via länk och han i studion. 

Programmet kan ses här:


http://www.nyan.ax/webb-tv/id/6yjzchrl

Ljudkvaliteten är inte den bästa. Får skaffa mick med sladd till nästa gång. Detta var förövrigt den första politiska debatt jag deltagit i. Och första gången i TV. Lite tuff start tyckte jag själv.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar