Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

onsdag 2 december 2015

Regeringen och ÅD stöder folkomröstningar.

Fru Talman Ärade ledamöter

Den här gången vill jag till en början se till helheten för detta regeringsprogram och det innehåller som vanligt många allmänna beskrivningar, som jag tror att de flesta kan omfatta:

Vi skall ha service på mer kostnadseffektivt sätt.

Vi skall ha ett modernt ledarskap.

Utveckla externa relationer.

Inleda en avbyråkratiserinsprocess.

Äldrevården skall vara serviceorienterad och så vidare, och så vidare.

Det är nog svårt att vara kritisk till dessa mycket allmänna och positiva uttalanden.

Men Fru Talman

I slutet av Regeringsprogrammet finns ett kapitel som heter.

En hållbar regionalpolitik.”

Det gäller helheten och delarna. Åland och kommunerna.

Jag kan se att regeringen vill göra en utredning av olika möjligheter till kommunsammangående, där olika alternativ utreds. I utredningen ingår också ett noll-alternativ. 


Detta verkar bra. Det låter som om regeringen verkligen är öppen för alla alternativ. Inte bara ett diktat om att Åland skall ha en eller tre eller åtta kommuner. Utan även sexton kommuner.

Och vad som är ännu mer intressant, för mig som representerar Åländsk Demokrati är att regeringen vill utreda möjligheterna till en rådgivande folkomröstning i ärendet.

Där har ju regeringen och jag helt samma åsikt. En Folkomröstning för viktiga frågor istället för att politikerna skall tala om för folket vad de egentligen vill.

Jag har själv försökt få Mariehamns stad att gå med i medborgarinitiativ.fi för att medborgarna på ett enkelt sätt skall kunna framföra sina åsikter till kommunerna.

Mariehamns stad behandlade snabbt ärendet och sände det vidare till ÅDA. Alltså ÅDA inte ÅD.

Sedan dess har jag inte hört något. Det borde inte ta speciellt länge. En ansökan om att komma med i systemet och sedan kunde även alla andra kommuner på Åland komma med i et färdigt elektroniskt demokratiprojekt.

Jag hoppas nu att minister Fellman, som ju också är ansvarig för integrations- och flyktingfrågorna kan följa upp denna fråga.

Argumenten för en folkomröstning när det gäller flyktingmottagning och kommunsammanslagning är ju i princip de samma.

Att fråga folket i en viktig fråga istället för att att säga vad de skall tycka.

Att fråga folket innan regeringen inleder ett liknande socialt experiment som i Sverige.

ÅD ser med tillförsikt fram emot att samarbeta med denna regering eftersom vi, trots olikheter när det gäller åsikter, ändå har likheter i hur man skall tillämpa de viktiga demokratiska spelreglerna.

Kanske det inte är så stor skillnad mellan hållbar demokrati och Åländsk Demokrati?



Tack för ordet fru Talman..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar