Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

fredag 20 mars 2015

Replik II Be om ursäkt Lampi

Eftersom Lampi kritiserade mig på två punkter, och försvaret tog mycket utrymme, så blev det två repliker.
Den andra kom in 20/3.


Ledaren (12/3) Lampi: ”S T driver i en tråd i sociala medier tesen att de 20 kvotflyktingar - - - mer eller mindre kommer att göra landskapet till ett fäste för terrorsekten ISIS. ”
Eftersom jag inte sagt / skrivit något sådant och gav jag två alternativen offentlig ursäkt eller stämning för ärekränkning.
NL försvarar sig med: ”Bland annat skriver T att det aktuella flyktingmottagandet på Åland kan eller kommer att ”ge upphov till 8 IS-krigare”. Om det stämmer närmar vi oss onekligen något som börjar likna och kan beskrivas som ett fäste för terrorsekten ISIS på Åland.”
I repliken (14/3) beskriver jag tydligt att jag aldrig talat om höstens 20-25 flyktingar, utan om de 300 som kan komma till Åland under planperioden. Jag har aldrig försökt gissa vad 20-25 skall leda till.

Jag förtydligade min ”modell” över extra våldtäkter och kom till 2,7/år. Tyvärr har ännu ingen matematiskt förkastat denna modell. Det är skrämmande.
Av nyfikenhet försökte jag få reda på utlänningarnas andel bland våldtäkterna på Åland och de var tyvärr ännu högre än på fastlandet. De ligger 80%. Blir vi inte bättre på integrering så kan det bli 5 extra våldtäkter per år.
Mina ”prognoser ”om terrorism i denna debatt har varit följande:

I min första insändare skrev jag bl.a. ”350 soldater i Sverige kan innebära 1 på Åland när programmet är genomfört.” och avlutade: ”Om den återvändande IS-soldaten tömmer sina sista magasin i Kalashnikoven i Vikingterminalen, som en hälsning från Syrien. Betalar Staten då också? (5/2)” Denna satir ströks av ÅT, som i samma veva stödde Charlie Hedbo med pennorna i luften. Satir på hemmaplan var tydligen inte möjligt. Nyan tog in hela insändaren. Hade ÅT gjort detsamma det så hade jag kanske inte skrivit mer i ämnet.
Nu blev jag sur och skrev en insändare till. ÅT vägrade att ta in den, men jag satte in den på Åland Ekonomi och Nyan tog in den. Den fick 650 kommentarer.

I insändaren skrev jag: ”Åland är som vi vet demilitariserat. Vet IS-soldaterna detta, eller kanske de ser Åland som en enkel och naiv inkörsport till Sverige / Finland?”
I Fb-tråden skrev jag att nån annan får beräkna sannolikheten för en IS-terrorist.
Mats Adamczac hänvisade då till sin blogg, där han gjort ett försök. (1/3) ”Enligt CIA’s beräkningar är de någonstans mellan 20 000 och 31 000 stycken aktiva terrorister som hör till IS. Antalet som är muslimer och tillhör Islams religion är 1,5 miljarder människor. Det innebär att 0,0021% av muslimerna är IS krigare. Det vill säga om vi skulle ta emot ca. 50 000 muslimska flyktingar så skulle en av dessa statiskt vara IS krigare. ”
Jag skrev att detta var främlingsfientligt eftersom det innebär att alla muslimer är terrorister.

Jag gjorde en alternativ beräkning med utgångspunkt att dividera antalet IS-krigare i Sverige med antalet syrier där.

Skrev (2/3) att SÄPO har uppskattat att det finns 350 IS-krigare i Sverige, med mörkertal. Enligt Migrationsverket fanns det ca 12.500 syrier. Och ”OM det då finns ett samband mellan antalet syrier och IS-krigare så betyder att att 1 av 36 är IS-krigare. Då skulle en åländsk population om 300 stycken upphov till 8 IS-krigare.”

Men en debatt i en Fb-tråd är pågående och som debattör försöker man ju ofta få en ytterlighetsposition i början, för att senare kompromissa.

Därför kan inte NL ta ett citat i inledningen i tråden och hävda att detta skulle vara min ”tes”. Dessutom gällde den 300 och inte 20.

Principen i en Fb-tråd är ju densamma som i Koranen att senare inlägg ersätter tidigare. Det är alltså som att läsa Koranen och tro att det viktigaste finns i början. När Muhammed hade få följare så skrev han: ”Du får inte döda oskyldiga människor”

Senare (5/3) gjorde jag en ny analys. Via google såg jag att det är syrier, irakier och somalier som rekryteras. Dividerade då antalet IS-krigare (350) med 25.000 somalier och 130.000 irakier och 12.600 syrier och sannolikheten blev 1/480. Men SÄPO talar om mörkertal, så jag uppskattade det till 1/280. Och påpekade att det är en snabbt växande organisation, vilket gör prognoserna svåra. Detta är min ståndpunkt.

Jag har lyft fram riskerna med flyktinginvandring. Andra må kalla mig vad de vill, men jag försöker bara få fram någonslags sanning. Som alltid.

Är jag den enda, som sett risker?
I danska Folketinget lade man fram ett förslag om att stoppa flyktingmottagningen från Syrien samma vecka som Mariehamn fattade sitt beslut att börja.
Yle ställde följande fråga till riksdagskandidaterna: ”Invandringen till Finland bör begränsas för att minska risken för terrorism” 25% höll helt eller delvis med frågeställningen.

Hittar ni någon annan plats än Åland, där man i rådande läge vill öka flyktinginvandringen?
Muhammed avslutade Koranen med budskapet: Förbanna judar och kristna.

Terrornästet är enbart Lampis påhitt och jag avslutar därför denna replik med orden: En ursäkt. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar