Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

lördag 14 mars 2015

Ledare Ålandstidningen och Replik I Snälla någon, visa att jag har räknat fel.

Niklas Lampi skriver en ledare i Ålandstidnigen under rubruiken "Lika goda kålsupare" den 13/3

"Rasisterna använder ofta samma logik som terroristerna.
Debattören Stephan Toivonen driver i en tråd i sociala medier tesen att de 20 kvotflyktingar som snart kanske kommer till Åland mer eller mindre kommer att göra landskapet till ett fäste för terrorsekten ISIS. Och är det inte terrorism så kommer våldtäkter att öka lavinartat.

Toivonens och hans vänners sätt att resonera närmar sig skolboksdefinitionen av rasism – enskilda individer tillskrivs egenskaper på basis av ursprung, etnicitet och hudfärg. Alla dras över en kam; hela folkgrupper och nationaliteter antas vara på ett visst sätt för att någon eller några företrädare för folkgruppen har gjort något."

Och min Replik blev:

Niklas Lampi inleder sin ledare med texten:

Debattören Stephan Toivonen driver i en tråd i sociala medier tesen att de 20 kvotflyktingar som snart kanske kommer till Åland mer eller mindre kommer att göra landskapet till ett fäste för terrorsekten ISIS. ”

Eftersom jag inte någonstans, varken i insändare, eller i den Facebook-tråd som du hänvisar till, eller på annat håll eller i verkligheten har sagt någonting sådant, så ger jag Dig två alternativt.
  1. Du ber mig offentligt om ursäkt för att ha ”missuppfattat” saker och ting.
  2. Jag stämmer dig för ärekränkning
Sen fortsätter du med att skriva ”Och är det inte terrorism så kommer våldtäkter att öka lavinartat.”

Och fortsätter ”Toivonens och hans vänners sätt att resonera närmar sig skolboksdefinitionen av rasism – enskilda individer tillskrivs egenskaper på basis av ursprung, etnicitet och hudfärg. Alla dras över en kam; hela folkgrupper och nationaliteter antas vara på ett visst sätt för att någon eller några företrädare för folkgruppen har gjort något.”

Här vill jag för det första påpeka att jag skrivit ALLA insändare, liksom alltid, i eget namn. Och inte med ”några vänner”. Så låt bli att klumpa ihop mig med personer jag inte vill ha att göra med.

I insändaren, som refuserades skrev jag bla.”Gruppvåldtäkten på Amorella nyligen begicks enligt ÅT (och många andra media) av sex ”svenskar”. Enligt andra källor (jag har sett protokollskopior) är de misstänkta fem somalier och en irakier.”

Det kan hända att det var därför som vi sen i de 650 kommentarerna hamnade in på det temat.

Jag har talat om våldtäkter i kommentarerna till min andra insändare. Den som Fredrik Rosenqvist vägrade att ens ta in i tidningen, men som 800 medlemmar i Åland Ekonomi fann såpas intressant att det blev 650 kommentarer innan tråden ströks och jag kastades ut från gruppen. Kanske just för att mina matematiska slutsatser just när det gällde risken för ökad våldtäkt inte passade in i den himmel de målat upp.

Mikael Holmberg skriver i sin insändare att det är rasistisk att FÖRE. Kan så vara , men jag skriver EFTER. På basen av vad som hänt på fastlandet.

I Finland (Hbl 26/4 2012) är ex irakierna är 0,1% av befolkningen men står för 5% av våldtäkterna. Sannolikheten att en irakier skall begå en våldtäkt är 53ggr större än att en finländare skall göra det. Det betyder att om det sker en våldtäkt i ett samhälle med 980 finländare/ålänningar och 20 från högriskländerna så är det troligast någon av utlänningarna som gjort det. Rent statistiskt.

Så ser det ut. Med facit i hand. Då kan det väl inte vara rasistiskt. Det är statistiskt.

Och dessa flyktingar har också kommit, vad jag förstått, som kvotflyktingar, och vad jag kunde höra i stadsfullmäktige så är ju integrationsplanerna kopierade från fastlandet. Så samma typ av flyktingar, samma integrationsplan och risken för våldtäkter är 53 ggr större än för finländare. Men det är klart. De flesta begår ju inte våldtäkter. Inte ”drar jag alla över en kam”. Det finns våldtäktsmän också i Finland, men i en population om 1000 stycken så finns det 53 ggr fler. Så har det blivit.

Ok, i debatten framkom ju att stan troligen skulle få flyktingar från Syrien. Och hur skiljer de sig från Irakier. Man kan se på en karta över IS-Staten hur integrerade de är. Eller så kan man läsa historien, som visar att gränserna i Mellanöstern ritades upp vid ett skrivbord i Europa efter första världskriget. Ingen brydde sig om stammar, religioner eller annat. Alltså kan vi på goda grunder gissa att riskerna är lika stora.

Och då gäller det att beräkna hur många. Stan skall ta emot 25 i sommar och sen 15 vart tredje år. Fyra gånger 15 + 25=85. Två kommuner har fattat beslut om att ta emot flyktingar. Staden har 40% av Ålands befolkning. Det kan vara rimligt då att antalet blir 212? I Sverige kommer sen 50% extra som anhörigkommande. Finland har strängare regler, så låt oss säga 30%. Vi har 276. Och så kommer vi att ha naturlig fertilitet, och vi har en population om ca 300 syrier, el motsvarande.
Detta kallades av de seriösa debattörerna på Facebook frö ”kaninteorin”. Seriöst va?

Ok, i Finland sker 16,8 våldtäkter per 100.000 innevånare. Det betyder ca 4,8 per år på Åland.
300 ålänningar begår alltså 0,05 våldtäkter per år, men med 53 faldig överrepresentation så blir det 2,7/år. Eller en ökning med 55%.
Lampi kallar det lavinartat. Men han talar om 20. Ingen har talat om 20. Det är en bluff!

Detta är rent statistiska samband. Om man sen bryr sig eller inte är ju upp till var och en.

Jag fattar ju att det flesta ålänningar inte begår någon våldtäkt, och det begår inte heller majoriteten av irakierna eller syrierna eller somalierna eller några andra av högriskländerna.

Lite komiskt blev det naturligt vis när Mats Adamzac försökte ”bevisa" Att det aldrig skulle kunna begås någon våldtäkt av dessa syrier, när båda lokaltidningarna berättade om en våldtäkt på en stackars ung flicka, samma dag, som jag blev utslängd pga av "rasistiska" åsikter. Eftersom mannen inte ”visste” att en 13-åring inte fick, så ringde en klocka och jag ringde tingsrätten. Namnen är ju offentliga och efternamnet kommer från ett högriskland. Otur för Mats och alla andra som beskyllde mig för att ha en snedvriden världsbild.

Avslutningsvis vill jag ännu nå ,d vad att detta med tre våldtäkter per år kommer att innebära. Under de första 12 åren kommer det att innebära ca 18 extra våldtäkter Åland. Under de följande 12 åren kommer det att innebära 36 extra våldtäkter.

Sedan visar statistiken att det även går 1,5 våldtäktsförsök dvs 80 våldtäktsförsök. Så dessa sk 20, alltså 300, kan om integrationen fungerar lika bra som i Finland ge upphov till 116 våldtäkter och våldtäktsförsök.

Jag står ut med att kallas rasist, istället för ”statistiker”. Och jag hopas att någon matematiker kan korrigera mig. Jag hoppas att jag räknat fel.

De som är för flyktingexperimentet utgår ifrån att jag räknat fel. Det är de som tar ansvaret. Inte jag.

Sen har vi terrorrisken, även om Åland nog aldrig blir ett ”fäste för ISIS”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar