Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

onsdag 8 april 2015

Frågeställningar för riksdagskandidaterna

Inför riksdagsvalet försökte jag få in flyktingfrågan på den agendan. Den ena tidningen hade plats för insändaren. Den andra "hade inte plats". Så kan det gå.


Såg att finska MTV hade en lite annorlunda Val-tent inför riksdagsvalet. Kandidaterna var poliser från olika partier. Man diskuterade bland annat att utlänningar står för en stor del av våldtäkterna i Finland. 50% vissa år enligt Kari Tolvanen (Saml)

Skulle någon våga påstå detta på Åland så skulle man antagligen skriva att sättet att resonera ”närmar sig skolboksdefinitionen av rasism” eller kanske att hen vill skrämma inför tanken att Finland skulle ge en fristad till ett antal syriska flyktingar. Eller skulle man kanske skriva att ”siffror han hittat i någon hemsida om irakier i Finland. Sådana hemsidor drivs vanligtvis av folk som är lika sjuka som en IS-krigare eller Al-Quaida anhängare”.

I valprogrammet diskuterade man sedan orsakerna till detta och vad man kan göra åt saken.

Tänk om vi kunde komma så långt på Åland! Eller kanske vi kan? Det är ju faktiskt samma riksdagsval vi har på Åland!

Jag har sett att de flesta riksdagskandidaterna på Åland vill höja antalet flyktingar. Det betyder statistiskt att utlänningarna om fyra år då står för 55% av våldtäkterna. 5000 ”irakier i Finland” står ju som bekant för 5% av våldtäkterna.

Men det är absolut inget problem för mig. Män våldtas inte och jag har ingen dotter som jag behöver oroa mig för.

Men hur ser ni riksdagskandidater på detta med aktiv flyktinginvandring och möjliga våldtäkter? För er egen del, för er hustrus skull eller med tanke på era döttrar?
Kan ni tänka er att välja från vilka länder flyktingarna skall tas? Det finns nämligen också invandrare med betydligt lägre våldtäktsbenägenhet, t o m lägre än finländare.
Vill ni skriva om alla integrationsplaner innan fler flyktingar kan tas emot? Det är ju uppenbart att de nuvarande inte är tillräckliga.
Vill ni att man informerar kvinnor om riskerna, eller föredrar ni att tidningar bara skriver att det var fem "män" som våldtog en kvinna på Amorella eller i Måsabacka?
Har ni någon annan kreativ lösning?
Eller vill ni att allt fortsätter som förr? Att köra med rysk roulette och ser vad som händer.
Eller kanske ni förnekar statistiken, liksom pressen på Åland föredrar att göra?
Minns då i alla fall när Du som nyvald riksdagsledamot den första gången i vår passerar Mannerheims klassiska ståtliga staty att gå över hans väg och för att passera det mer oansenliga Paasikivi-monumentet för att läsa texten. Där står nämligen ”All vishets begynnelse är att erkänna fakta”.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar