Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

onsdag 10 juni 2015

Hor-kepsar eller "siffertrixande".

Eftersom Du Igge valde att nämna mitt namn tre gånger i en insändare, som egentligen inte hade med mig att göra, så ger jag dig en replik med en fråga. Blir spännande att se om något av "puckona" också skriver en replik åt dig?

Första gången du nämner mig så skriver du allmänt att jag ”spekulerar”. Kan du precisera i vad jag spekulerar? Ja, i motsats till du, som tydligen bara har fakta, även om du döljer dem väldigt noga för läsaren.

Visst är det ”tabu” att säja "nej till flyktinginvandring"! Att föreslå "Mer hjälp till flyktingar där" på bussar kallas ”rasistisk reklam” i Sverige. Om du inte känner till det, så kan jag berätta att man också på Åland blir kallad rasist och även nazist om man föreslår att man skulle begränsa flyktingmottagningen från en handfull länder.  De visar bilder på hur liten hjärna man har och man bli uppmanad att flytta till ännu varmare trakter än man redan bor. Nästa invektiv är väl fascist?

Jag tror inte att den, som har annan åsikt än jag i en fråga, har en mindre hjärna.

Jag har fått många fb-meddelande där personer säger att de eller deras bekanta inte vågar skriva under utskicket av rädsla för repressalier. En för att hen sitter i kommunfullmäktige. En sponsor, som jobbar på en bank, vågade inte ens betala via egen bank utan skulle betala via en annans konto, så inget skulle ”synas”. En sponsor ville ha kontonummer via SMS, och inte via mailen. Så ser det ut på dagens ”demokratiska” Åland. Öppet och tolerant, kallar du visst det.

Vissa har märkt att de inte fått utskicket för någon "i misstag" kastat det. Men det finns att skriva ut på nejtack350.blogspot.com.

Insändare, som är tveksamma till flyktinginvandring, kommer långsamt in i tidningarna. Den jag sände in den tredje juni till ÅT kom in den trettonde. När jag för nån månad sedan hade en insändare i ÅT, så kom Din replik dagen efter i Nyan. Min insändare kom aldrig ens in där.

Du tror att majoriteten är för att hjälpa andra människor. Där har vi samma åsikt. Vi, som stöder utskicket vill också hjälpa andra människor. Men vi vill hjälpa dem där de är. Vi tror att vi gör dem en björntjänst genom att ta dem till Åland. Där ligger skillnaden i vår grundsyn.

Du undrar om Lampinen kan få fler röster än du. Det är provocerande. Varje gång jag hör påståenden om att det bara är några få, som kanske är tveksamma, funderar jag lite mer på att ställa upp i valet i höst. Precis som man uppmanade mig till i ett maskinskrivet brev från Sund förra veckan. Tack. Eftersom jag har hembygdsrätten kvar så har jag den möjligheten.

Då skulle vi få se om väljarna föredrar hor-kepsar och penisfodral eller ”siffertrixande” och spekulationer. Om väljarna föredrar att man polisanmäler politiska utskick, kallar åsiktsmotståndare för nazister och försöker förmå Posten att stoppa lagliga utskick eller om man är för öppen debatt och demokrati. Jag är för en öppen debatt och för demokrati. Åländsk demokrati.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar