Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

tisdag 13 oktober 2015

Vi prioriterar ålänningarna

Lantrådet Gunell har framfört att Åland ska visa solidaritet och ta sin andel av för asylsökare alltså 245 stycken i år.

Politikerna säger att Åland har ett tryggt samhälle. Ja, men hur länge?


Det sägs att rika Åland har råd. Men socialministern säger att 2.700 personer ligger under den relativa fattigdomsgränsen på Åland.
Dessa prioriterar vi före 245 asylsökande.

På ungdomsseminariet nämndes att det finns 276 personer på Åland, som är under 25 år och som saknar arbete eller studieplats. Dessa prioriterar vi framom 245 asylsökande.

Vi vill ge ett pensionsarvode om 100 e / månad till alla, som lyfter folkpension eller sjukpension, pga av att pensionerna står stilla och prisnivån stiger hela tiden. Finansiering från PAF-medel. Dessa personer prioriterar vi före asylsökande.
Det finns etthundra familjer som anlitar matbanken. De prioriterar vi före asylsäkande.

I vårt partiprogram: Vi prioriterar de som, bor på Åland, eller som har bott på Åland.

Johan Boman, Ulf Damsten, Nils Manelius
Åländsk Demokrati


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar