Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

onsdag 28 oktober 2015

ÅD kritiserar enbart flyktingpolitiken.

Chefredaktör Niklas Lampi kommer än en gång med märkliga påståenden och vill klassa Åländsk Demokrati som ett ”oblygt rasistiskt ” parti.

Påståendet är felaktigt och kommer denna gång att polisanmälas, så att vi får se var gränserna går för publicistisk verksamhet.

Han baserar sitt påstående i söndagens ”ledare” på två saker:

1. ”Man har menat att genetik, hudfärg och hårfärg ska bestämma flyktingmottagandet”

Detta har Åländsk Demokrati aldrig sagt. Jag gissar att han avser en formulering i det sk utskicket. Där stod:” Det finns 51 miljoner flyktingar. En miljon från Ukraina, varifrån finnarna utvandrade. Vikingarna bidrog till att en del t o m är blonda och blåögda. Integrationen kunde vara lättare, då de står oss mycket närmare kulturellt, historiskt, genetiskt och religiöst.”

Detta var dock INTE ett utskick från Åländsk Demokrati utan från en grupp av 33 ”sponsorer” med mig som enda undertecknare. Avsikten med utskicket var att provocera och insinuera och att därigenom få fram en debatt. ÅD grundades först efter utskicken och utskicken var inte politiska.

Och inte ens i detta provocerande utskick nämns något om ”hudfärg”. Eftersom jag personligen hade lärt känna några från Urkraina (inte flyktingar) så kände jag till lite om dem. Det lär var 5-10% som är antingen blonda eller blåögda. Denna låga siffra nämndes naturligtvis inte i brevet. Men ingenstans i brevet sägs heller att de skulle vara ”bättre” än exempelvis flyktingar från Syrien. Det står uttryckligen ”intgegrationen kunde vara lättare”.

Alltså far Lampi med lögn som vanligt.

2. Det andra ”beviset” som Lampi skriver är att ”partiets företrädare” på FB har ”föreslagit” att man kunde ”lösa hungersnöden i Afrika” genom att ”koka soppa på kineserna”.

Citatet är från mitten av juni, innan ÅD grundades. En av de blivande kandidaterna hade länkat till en artikel med bilder av brinnande hundar på sin facebooktråd med en text där man kan läsa följande: ”Last year, at the Yulin Dog Meat Festival, over 10,000 dogs were burned or boiled alive and about 500,000 pounds of dog meat was consumed. No matter how many people protest this celebration, the festival continues to happen every year. ”

Bilderna kan garanterat inte publiceras i ÅT, men på Fb fanns alltså bilder.

Ulf Damsten, lagtingskandidat och en stor djurvän, och som även engarerade sig mot elefanterna på cirkusar vid denna tidpunkt, skrev då i sin ilska över dessa bilder kommentaren : ”Man kunde koka soppa på kineserna och lösa hungersnöden i Afrika”

Jag ser det inte som rasistikt utan som en kommentar mot den avskyvärda hanteringen av hundarna. Inte så snällt sagt, men om Lampi skulle föreslå att hundar skall brännas levande så kan det nog hända att vi föreslår att man ska sätta honom i en ”kannibalgryta” också.


Nu låter vi istället Lampi gå till Polishuset och förklara sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar