Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

tisdag 6 oktober 2015

Gunell vill ha 245 flyktingar i år

Lantrådet Gunell berättade i två debatter att Åland ska visa solidaritet och ta sin andel av för asylsökare dvs 245 stycken i år. (Nyans och Ålands Näringsliv)

Till Finland beräknas det i år komma 30000 migranter. 69% kommer från Irak, 10% från Somalia. 90% är män.


Centern kämpar för världens bästa vardag. Lantrådet säger att Åland har ett tryggt samhälle. Ja, men hur länge?

Lantrådet säger att det rika Åland har råd. Men socialministern säger att 2.700 personer ligger under den relativa fattigdomsgränsen på Åland.

Vi är rätt nöjda och ser oss som ett ”nöjesparti”. Men många verkar se befolkningstillväxten som ett självändamål istället för ett naturligt resultat av en ekonomi med låg arbetslöshet.

Men har vi kvar vårt trygga samhälle då? Är det så vi vill ha det?
Varannan av de svenskar som vi träffar på i Portugal säger att de flyttat bort från Sverige för att de inte längre vill bo där. De känner inte igen sitt eget land. En del kanske vill flytta till Åland. Speciellt de, som är i arbetsför ålder. Om vi enbart låter den naturliga utvecklingen fortgå på Åland.

I det ”mångkulturella” Norberg har försäkringen på moppar höjts. En helförsäkring på en moppe kostar numera 2800 kr, PER MÅNAD. Sverige har i det mesta gjort allting rätt, skrev Jörgen Pettersson i sin ledare i Nyan.

Vi säger nej till att med politiska beslut ta emot 245 asylsökande i år.

Man får en känsla av att proppen nu har dragits ur och att de åländska politikerna så snabbt som möjligt försöker komma fast Sverige.

Johan, Ulf, Nils o Stephan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar