Bakgrund

Jag, Stephan Toivonen, har skrivit insändare, från och till, i fyrtiotre år. I februari 2015 bestämde jag mig för att försöka skriva i ett nytt ämne: Flyktingpolitiken. Jag förstod att det var svårt, men jag såg det som en utmaning. Jag har för vana att alltid ha något litet skämt med i mina insändare, som oftast handlar om tråkiga ekonomisk saker.
Mitt lilla avslutande skämt var kanske lite yvigt, men det gjorde å andra sidan att insändaren lästes. Det gjorde också att den ena tidningen strök en hel del, inklusive slutet. Då blev jag sur, och skrev en till. Den tog de inte alls in, så jag satte den på Fb-gruppen Åland Ekonomi, där den efter 650 kommentarer ströks. Samtidigt som också jag ströks.
Snöbollen var i rullning, och den blev bara större och större. Här ser ni en del av mina insändare och lite kommentarer. Det har funnits en hel del andra både mot, men mest för min demokratiska linje.
NOTERA att även om insändarna är undertecknade av min (eller flera) så representerar de tre helt olika roller.
1. Först som helt fri debattör 5/2-8/4
2. Provokativ debattör medan det kritiserade utskicket pågick 18/4 -25.6
3. Politisk debattör efter att Åländsk Demokrati informellt hade grundats. 19/7- 18/10.
4. Som politiker invald i Lagtinget 19/10 -
www.alandskdemokrati.ax är hemsida för Åländsk Demokrati.
http://ekonomi-funderingar.blogspot.fi/ kan du läsa en del av de insändare, som INTE berör flyktingpolitiken.

fredag 30 oktober 2015

Irakier är inga våldtäktsmän

Replik till Niklas Lampi, Anders Gustavsson, Fred Forssell m.fl.

Jag beklagar att jag av utrymmesskäl inte kan ge individuella repliker.

Åländsk Demokrati kritiserar flyktingpolitiken. ÅD är däremot varken invandringsfientligt eller främlingsfientligt. Journalisterna behöver inte springa varje dag för att se om vi lämnat in en polisanmälan eller inte. Det kommer att lämnas in en bunt på en gång, och en förklaring inkommer traditionellt via insändare. På så sätt håller vi oss inom 0-budgeten.

Ni fortsätter att sammanblanda ”utskicket” med ÅD. Ja, ni går t o m så långt att ni i ren desperation talar om nån Tryckfrihetsförening från början av decenniet.

ÅD grundades som valmansförening i september. Dock gjordes en muntlig överenskommelse sista dagarna i juni.

Vad som skett innan det har formellt sett inget med ÅD att göra.

När det gäller ”utskicket”, så var det helt opolitisk och avsikten var att väcka debatt genom att skriva det så nära gränsen för vad man får skriva, utan att gå över den gräsen. Om vi lyckades att hålla oss innanför gränsen kommer att granskas av polismyndigheten inom kort.

Men jag kan upprepa att bland sponsorerna och bollplanken fanns personer från minst tre andra lagtingspartier. Personer, som alltså ansåg debatten viktig, men ändå valde att fortsätta att representera andra partier.

Med er logik kunde jag alltså säga samma sak om tre andra partier, som ni säger om ÅD.

Men som sagt, även när det gäller detta provocerande utskick, så nämndes överhuvudtaget inte ras, hudfärg eller sexuell läggning. Personerna bakom utskicket är realister, inte rasister.

Och då ni envisas med att hävda att ÅD påstått att integrationen skulle påverkas av hårfärg eller ögonfärg så kan jag bara upprepa vad som stod i utskicket. ”Integrationen kunde vara lättare, då de står oss mycket närmare kulturellt, historiskt, genetiskt och religiöst.”
Detta står jag fortfarande för.

Varken i utskicket eller annars har jag/vi däremot skrivit att vissa folkslag skulle vara våldtäktsmän. Det är rasistiskt.

Det som stod i utskicket var att
Finland: Irakierna är är 0,1% av befolkningen men står för 5% av våldtäkterna. Sannolikheten att en irakier skall begå en våldtäkt är 53ggr större än att en finländare skall göra det. (Hbl 26/4 2012)”

Ingenstans har vi skrivit att irakier skulle vara generellt skulle vara våldtäktsmän.

Låt mig förklara detta tydligare för den som orkar hänga med lite siffror.

2014 anmäldes ca 940 våldtäkter i Finland. Det innebär ca 18 våldtäkter/100.000 personer. Detta kallas frekvens.
Irakier i Finland” har en överrisk om 53ggr. Det betyder 954/100.000 eller ca 1/100. För finländare är sannolikheten 1/5500.
Därför kallades vissa länder för ”högriskländer”. Men under ett år innebär det att 99 ”iraker i Finland” inte begår någon våldtäkt, medan en person statistiskt begår en våldtäkt.

Detta innebär också, rent statistiskt, att om man har en flyktingförläggning med etthunda personer från ”högriskländer”, så kommer det att ske en våldtäkt per år med anledning av detta. Detta är realistiskt på basen av statistik från Statistikcentralen, inte ett rasistiska uttalanden i allmänna ordalag.

På basen av Landskapsregeringens budgetförslag för 2016 så verkar det som om LR vill testa detta statistiska samband. De vill medvetet göra ett sociologiskt experiment. Debatten fortsätter i Lagtinget

Stephan Toivonen (ÅD)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar